Ekipage klampades dubbelt upp - i Västerås

Samskip: ”En het diskussion på allra högsta nivå”

Ett ekipage belades med två klampar. Föraren och åkeriet fick sammanlagt betala 41 500 i böter och förskott på sanktionsavgift. Det blev resultatet av en rutinmässig kontroll, utförd av trafikpolisen i Västerås under onsdagen.
Trailerägaren, Samskip van Dieren, som återigen står i det föga avundsvärda rampljuset, menar att luddiga regler är ”roten till det onda”.

Slut-tutat för renhållningen i Västerås

En lastbil från ett renhållningsföretag med depå i Västerås, mötte i helgen en klunga med motorcyklar på riksväg 66. Chauffören, eller någon annan av personerna som befann sig i fordonet, valde då att slå på de blåljus och sirener som lastbilen var utrustad med.
Det skulle dock visa sig att klungan inte endast bestod av privata motorcyklar och nu väntar därför ett rättsligt efterspel för chauffören, som dessutom råkar vara både produktionsledare och fordonsansvarig på företaget.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Stoppades med manipulerad skrivare – av poliser under utbildning

Torsdagen den 19 april pågår utbildning hos polisen i Västerås. Det är taktikdag med inriktning på utländska lastbilar. Bilinspektör Jonas Nordin, som ingår i en grupp med två poliser, får in en polsk dragare med trailer och läget blir plötsligt skarpt på kontrollplatsen i Karleby.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

EUT Transport & Logistik förklarar

”Svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut”

Efter flera fall av otillåtet cabotage, säger Eut Logistik & Transport Sweden AB att det är svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut. Lika svårt tycker de det är det att rätta sig efter tolkningar som de menar inte finns i skrift. Nu hoppas de en kommande prövning i Förvaltningsrätten ska bringa klarhet.

Åter misstänkt för otillåtet cabotage

”Företrädande jurist försöker få bilinspektören att ändra sig”

Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

Skriver egna fraktsedlar i hytten

”Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version”

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

Samskip i ännu ett cabotageärende

”Avståndet och ”närmast lämpliga” är avgörande”

Samskip Van Dieren fortsätter att dra trafikpolisens intresse till sig. Ännu ett ekipage har belagts med sanktionsavgift för misstänkt otillåten cabotagetrafik.

Fick betala 44 000 för otillåtet cabotage och kör- och vilotidsbrott

Fraktsedeln på inkommande transport som mejlas, saknar mottagarkvittens. Det finns dessutom ytterligare en rad felaktigheter i dokumenten vilket innebär att trafikpolisen nu står framför ytterligare ett, vad man misstänker, otillåtet cabotage.

Ingen framgång för åkare som ville pruta med trafikpolisen

Obetald vägavgift och brott mot kör- och vilotiderna ger böter och sanktionsavgift som den turkiske föraren och åkeriet säger sig inte kunna eller vilja betala. Därmed klampas ekipaget. När det inte går att pruta, lägger föraren upp en stor summa kontanter i svensk valuta.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Polisen satte stopp för olaglig posttransport

Roger Ogemar: ”Mycket som inte är rätt”

Obetald vägavgift, inget YKB, inga frakthandlingar, otillåtet cabotage och tekniskt körförbud med klampning. Det blev inte många rätt i protokollet för det bulgariska åkeriet som anlitats av ett svenskt åkeri.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Mälarfresh Food står för årets överlastrekord

Att köra grönsaker är uppenbarligen ett tungt jobb. Från Västerås levererar man ett rekord för överlast i Västmanland. En toppnotering som antagligen står sig året ut - och längre.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant