De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Överlastad polsk lättlastare

”Det finns en tolerans, säger åkaren”

Det blir en oväntat kort visit på kontrollplats Långeberga i Helsingborg och bara ett ekipage hinner fastna i nätet. Sedan stängs kontrollplatsen eftersom just idag och just då, ska fordonsvågen kalibreras.

Skriver egna fraktsedlar i hytten

”Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version”

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

DEBATTARTIKEL

Skärpt beställaransvar – ett slag i luften

"Man har skärpt en ickefråga"

Ett skärpt beställaransvar kan bli verklighet redan till sommaren, den 1 juli närmare bestämt. Är det nu vi ska jubla? Eller gråta?
Propositionen är i min värld en besvikelse och de "tuffare tagen" är ett sällan skådat slag i luften. Det blir tydligt när man läst mer än rubriken i pressmeddelandet från regeringen.

Skärpt beställaransvar förväntas träda i kraft den 1 juli

I dag har vi problem med olagliga yrkestransporter, osund konkurrens och företag som dumpar villkoren. Det är angeläget för regeringen att komma till rätta med problemen och därför föreslås nu att företag och myndigheter ska ta större ansvar för att kontrollera att de transporter som de beställer är lagliga. Detta skriver regeringen i ett pressmeddelande på onsdagen.

Konferens med fokus på parkeringsplatser

”Var ska arton mil lastbilar parkera?”

Under 2017 kom det in mer än en miljon lastbilar enbart via södra Sverige. Det betyder cirka sex mil lastbilar om dagen. 1 000 lastbilar behöver runt arton mil parkeringsplats. Var ska alla dessa fordon parkera?
Så inleder Sveriges Åkeriföretags ordförande Mikael Nilsson mötet Rastplats 2018.

LEDARE

”Hur många måste dö innan man inför en bärgningsförsäkring?”

Vintern är seg den här gången. Snöoväder och arktisk kyla skapar rubriker i dagspressen, liksom dyster läsning om trafikolyckor, ibland med mycket tragiska resultat.
Diskussionerna om vinterväghållningen och krav på vinterdäck på lastbilsekipagens samtliga axlar fortsätter därmed i oförminskad omfattning.

Dålig lastsäkring kostade 9 gånger mer än vad åkeriet ägde

Fick 1500 i böter – hade 15 euro

25 ton pappersrullar och tio spännband i så kallad överfallssurrning. Godset saknade förstängning i sidled och bakåt. 3,5 timmars arbete av trafikpolis och bilinspektörer slutade med böter på 1 500 kronor. Pengar som åkeriet inte hade.

Regeringen vill ha skärpta vinterdäckskrav på tunga fordon

Nu går regeringen vidare med skärpt vinterdäckskrav på tunga fordon. I dag har regeringen påbörjat en notifiering av förslaget. Regeringens avsikt är att de skärpta reglerna ska börja gälla från och med den 1 december 2019.

AD dömer sopkonflikten som olovlig

”En seger för den svenska modellen”

Det är en seger för den svenska modellen och för RenoNorden att Arbetsdomstolen idag dömde sommarens vilda sopstrejk som olovlig stridsåtgärd. Det anser Transportföretagen i ett pressmeddelande.

25-timmarsgräns ska få bort ”campande” chaufförer från danska rastplatser

Den danska regeringen har beslutat att införa en 25-timmarsbegränsning för parkering av lastbilar på de statliga rastplatserna på landets motorvägsnät. Samtidigt vill man höja böterna för lastbilar som trotsar förbudet. Med detta vill man förhindra att lastbilar långtidsparkerar på de danska rastplatserna.

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Örebroåkeri i olycka med avställd trailer på E20

”Jag hade inte en chans att upptäcka det”

Det estniska linkekipagets dragbil havererar på E20. En estnisk bärgare bogserar flera timmar senare bort dragbilen, men lämnar resten kvar utan assistans och tydlig varningsmarkering. Endast slumpen gör att ingen blir allvarligt skadad denna gång.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant