Skriver egna fraktsedlar i hytten

”Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version”

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

MÅNADENS LEDARE

”Kalla det vad som helst – bara det kostar”

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.
Det var så klart glädjande att läsa promemorian – men det känns ändå så ”onödigt” på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Transportstyrelsen vill återta greppet om cabotagefuskarna

Transportstyrelsens nuvarande, snäva och från många håll bespottade tolkning av EU-förordningen som reglerar cabotagetransporter har inneburit att många som med tidigare tolkning skulle ha blivit rapporterade för otillåtet cabotage, nu slipper undan straff.
Detta har myndigheten förstått och nu vill man råda bot på det. I dagarna skickades ett förslag ut på remiss som är tänkt att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.

Polack klampades efter körtidsfusk

Under torsdagsmorgonen får redaktionen in ett par läsartips om en klampad lastbil vid Lund i Skåne. Det visar sig handla om ett polskt ekipage som stoppats av trafikpolisen i Malmö. Obetald vägavgift och en rad brott mot kör- och vilotiderna kunde ganska snart konstateras.

LEDARE

Cabotageärenden riskerar att hamna mellan (dom)stolarna

För någon vecka sedan, skickade moderaten Sten Bergheden en fråga till inrikesminister Anders Ygeman (S). Bergheden funderade över vad Ygeman har tänkt vidta för åtgärder för att öka samarbetet och kunskapsutbytet mellan polisen och Åklagarmyndigheten, i syfte att minska fusket inom åkeribranschen.

40 000 för olaga cabotage – inte för mycket

Ett avgörande från EU-kommissionen har kommit rörande Sveriges höjda sanktionsavgifter för cabotageöverträdelser, låter man meddela från infrastrukturminister Anna Johanssons kontor.

Orimliga sanktionsavgifter för kör- och vilotidsbrott ute på remiss

”Inte rättssäkert”

Transportstyrelsens förslag om ändringar i kör- och vilotiderna är ute på remiss. De går långt över vad som krävs enligt EU:s regler, hänvisar till en förordning som ännu inte är beslutad och skulle innebära oflexibla och orimliga sanktioner. Sveriges Åkeriföretag vill påminna om Transportstyrelsens näringspolitiska uppdrag att verka för att svenska företag får en förstärkt konkurrenskraft.

Fem cabotageärenden till Transportstyrelsen i januari

Polskt åkeri struntade i att betala sanktionsavgiften

Under årets första månad fick Transportstyrelsen ta emot fem så kallade cabotageärenden. I fyra av dessa fall har polisen lyckats säkra pengarna, alltså att förskottet på sanktionsavgiften betalades in till statskassan.

Högsta förvaltningsdomstolen tar upp ”oskälig” sanktionsavgift

Transportstyrelsen påförde ett västsvenskt åkeri en sanktionsavgift på 84 000 kronor för en obesiktad färdskrivare. Helt okej enligt Förvaltningsrätten i Falun.
Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor. Nu ska Högsta förvaltningsdomstolen reda ut hur sanktionsavgiften ska beräknas.

Trafikpoliser på fel plats ger bättre ”cabotagestatistik”

”I hamnen hittar man inga olagliga cabotage”

Under tisdagen förmedlade en del tidningar ett pressmeddelande från Transportstyrelsen som kungjorde att kampen mot den olagliga cabotagetrafiken har gett ett positivt resultat. Vi på tidningen Proffs avvaktade publicering. Vi fick känslan av att fler frågor nog behövde ställas.
Har den hårdare lagstiftningen gett resultat? Ja, tycker man på Transportstyrelsen. Nja, säger trafikpolisen.
- Frågan är vem det är som man vill göra gladare av att presentera en "myndighetsuppfattning", kommenterar Göran Rosengren, chefredakör på tidningen Proffs.

Polisen satte stopp för olaglig DAGAB-transport

Fjärde olagliga cabotaget på mindre än två veckor

Fyra olagliga cabotage har stoppats av Helsingborgspolisen på mindre än två veckor. Den senaste i raden så sent som i går. Transporten var på väg till DAGAB i Göteborg. Dit kom den antagligen – men inte med den dragbilen som det var tänkt. När Proffs kontaktar DAGAB, känner man inte till det inträffade.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Bilinspektörer i Helsingborg utfärdar sanktionsavgifter

”Vi blir effektivare”

Den 1 mars blev det som bekant möjligt för polis och tull att klampa fordon för att hindra fortsatt färd för transportörer som brutit mot vissa regler, för att på så sätt förmå åkeriet att till exempel betala sanktionsavgifter.
Men en annan "nyhet" som det hittills kanske inte har talats så mycket om, är att även bilinspektörer, sedan samma datum, har rätt att utfärda sanktionsavgifter.

”Orimlig” sanktionsavgift sänktes av Kammarrätten

Transportstyrelsen påförde ett västsvenskt åkeri en sanktionsavgift på 84 000 kronor för en obesiktigad färdskrivare.
Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall håller med och sätter ned avgiften till 20 000 kronor.

DEBATTARTIKEL

Bergheden (M): "Stärk den svenska åkerinäringen"

Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant