Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

142 lastbilar i beslag efter misstänkt människohandel

En kontroll av social dumpning och människohandel sänkte ett rumänskt transportföretag i östra flamländska Vlierzele då 142 lastbilar beslagtogs. Kontrollen följdes av hembesök hos ett antal transportföretag som använt sig av det rumänska företaget som underleverantör. Företaget misstänks även för människohandel.

Social dumpning ledde till beslag av 112 fordon

Belgiska polisen beslagtog 112 lastbilar efter rapporter om social dumpning. Det uppges att lönerna är så låga som 400 Euro per månad.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Jag - en simpel chaufför...

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  

"Jag vill inte betala för att sova i lastbilen"

Det är mycket skit och tragik som händer i världen just nu. Den enes död, den andres bröd. Som vi bäddar får vi ligga. Kort sagt. Men nog om det, vi måste trots allt mobilisera oss och för vår egen skull försöka få ordning på oss själva och på ”situation Sverige”.

Facklig protestaktion mot IKEA:s fultransporter

Svenskägda Brinkman Trans-Holland dömdes nyligen i holländsk domstol för bland annat fusk med kör- och vilotiderna. IKEA hör till dem som anlitar företaget på regelbunden basis. Transport genomförde igår en markering mot IKEA som man menar inte tar kritiken mot utnyttjandet av låglönearbetskraft på allvar.

Skärp lagen – för högre moral är väl inte att tänka på?

När vi på tidningen kontaktar en transportköpare eller speditör som ertappats med att ha anlitat en transportfirma som på något brutit mot lagen, är det mer regel än undantag att man skjuter över ansvaret för det inträffade på någon annan. Jag kan inte minnas någon som rakt ut har sagt till mig att "det är vårt fel".

DEBATTARTIKEL

”Välkommen till verkligheten, statsministern”

- Ta en kopp kaffe så att du inte somnar om!

Svenska Dagbladet, SvD, har tagit ett redaktionellt grepp om Postnord och deras transportupplägg. Tidningen har förstått att det som sker i vägtransportbranschen inte är okej – långt mindre att ett statligt bolag bidrar till den situation som råder. SvD har också lyckats få landets högsta politiker, med Stefan Löfven i spetsen, att uttala sig i frågan.
Vi på Proffs kan bara säga, välkommen till verkligheten statsministern, hoppas att du har sovit gott.

Jens Nilsson byter utskott med Anna Hedh

Artikeln om EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S), som vi publicerade strax efter lunch idag, innehöll felaktigheter. Proffs beklagar detta och ber samtliga inblandade parter om ursäkt för eventuella olägenheter.
Rätt är att Jens Nilsson (S) i Bryssel, byter från utskottet för inre marknad, IMCO, till det regionala utskottet, REGI.

Cabotageregler och social dumpning allt högre upp på EU:s agenda

EU:s transportministrar diskuterade under rådets möte på torsdagen de sociala aspekterna på vägtransportområdet.
Den danske transportministern, Hans Christian Schmidt underströk vikten av att skapa klara och tydliga regler för cabotagetransporter.

DEBATTARTIKEL

Replik till "Ministerstyre på EU-nivå:

(S) slåss för schysta villkor på vägarna

Jag läser några felaktigheter i en artikel om ny cabotagelagstiftning som jag vill reda ut. (S) och Sveriges regering anser att cabotagetransporter inte ska kunna staplas efter varandra, som sker idag. När EU-kommissionen nu förbereder lagförslag inför nästa höst har därför preliminära positioner tagits fram efter samtal med åkeribranschens parter. Dessa går ut på att cabotage ska vara tillfälligt och att missbruk ska kunna stävjas genom tydligare regler och enklare kontroll.

Here Stopp Italy vill att tuffare tag blir ännu tuffare

Tuffa påföljder för fusktransporter i Italien efter beslut från Inrikes- och Transportministeriet. Men, räcker ens detta? Nej, tycker Srdjan Sergio Grujic, talesperson för Here Stopp Italy.

Dansk storkontroll gav dystert resultat

Under förra veckans storkontroller i Danmark, vid Kolding, Vojens och Esbjerg, avslöjade Tungvognscenter Syd en mängd farliga och olagliga lastbilsekipage. 38 chaufförer har åtal att vänta, liksom 47 arbetsgivare.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Om vinnare och förlorare i trafiken”

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant