Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Sveriges Åkeriföretag: ”Skarpare krav måste gälla även vid kombitransporter”

Arbetsmarknadsdepartementet föreslår flera förändringar i utstationeringslagen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, uppskattar att cabotagetransporter ska omfattas av samma lagkrav. Men även kombitransporterna måste ingå, för att minska den osunda konkurrensen inom vägtransporterna.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

SÅ: "EU:s vägpaket kör åt rätt håll"

Sveriges Åkeriföretag välkommar de förslag som EU nu lyfter fram för att öka trafiksäkerheten för tunga transporter, minska föroreningarna och förbättra de sociala vilkoren för de anställda. Men det finns också områden som man är mer tveksamma till.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Ny sajt visar hållbara transporter

Fair Transport gör skillnad. Trafiksäkerheten värnas liksom miljöansvaret och det sociala ansvarstagandet. Nu lanseras sajten akerikollen.se som ska ge transportköparna tydlig information om hur väl åkerierna levererar hållbara transporter. Detta meddelar Sveriges Åkeriföretag idag i samband med sin 100-årskongress.

Drabbad av kartellen? Så kan du få ersättning!

Sveriges Åkeriföretag har genom att ingå ett avtal med den internationella advokatfirman, skapat en unik möjlighet för åkerier som kan ha drabbats av lastbilstillverkarnas kartellbildning. Konceptet är riskfritt och utsikterna att få ersättning bedöms som mycket goda.

Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:

"Fel att fokusera på överflyttning från väg"

Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.

Ur gårdagens ”Truckstop”:

Åkare från Estland ska starta linjetrafik i Sverige – för Postnord

I Trucknet Radios radioprogram "Truckstop", som sänds via internet, kunde vi i går höra ett inslag med Ingemar Resare och Johan Gustafsson från Sveriges Åkeriföretag Öst. Resare berättade att han träffat och samtalat med en estnisk åkare vars planer är att starta linje mellan Örebro och Göteborg. Detta för Postnords räkning. Utan att ha driftställe i Sverige.
- Det är hög tid att Postnords kommunikationsavdelning börjar prata om annat än nya frimärksmotiv, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

SÅ: "Alkobommar i hamnar skapar möjligheter"

Trafikverket föreslår att anläggningar för nykterhetskontroller ska införas på samtliga hamnar med förarbunden färjetrafik samt vid Öresundsbron.
− Äntligen ser vi konkreta åtgärder på ett problem som varit välkänt både för myndigheter och bransch under en lång tid, säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsexpert vid Sveriges Åkeriföretag.

SÅ vill ha fler ”privata” alkotester

”Plåtpoliser kan inte kolla nykterheten”

Trafiksäkerhetsansvarige på Sveriges Åkeriföretag, anser att Holmen Paper i Norrköpings alkotester är föredömliga och borde lyftas fram som ett gott exempel istället för att öppet kritiseras av Transports ordförande i Östergötland.

Het debatt om beställaransvar i Malmö

Transportpolitisk debatt på temat beställaransvaret hölls i Malmö och gav både sting och hetta för, även om man är överens om mycket, finns tydliga skiljelinjer mellan såväl lösningar som värderingar.

Sveriges Åkeriföretag:

”Därför släpper vi rapporten idag”

För ett par timmar sedan publicerade PROFFS artikeln "Att prata i procent kan bli hur fel som helst". I den frågar sig tidningens chefredaktör bland annat varför man valde att publicera rapporten just idag när hela branschen kraftsamlar utanför riksdagen i syfte att berätta om branschens konkurrenssituation.

Positiva siffror för åkerinäringen - men...

”Att prata i procent kan bli hur fel som helst”

Idag presenterar Sveriges Åkeriföretag en nyckeltalsundersökning baserad på 10 års branschsiffor kring ekonomisk status och utveckling mellan år 2006-2016. 6 479 företag har ingått i analysen och huvuddelen är aktiebolag. "Kostnadsbilden har allmänt gynnats av fallande dieselpriser. Näringen erfar en brist på förare", står det i undersökningen.
- Givetvis kan det vara svårt att locka folk till en bransch i gungning och som bygger det mesta av sin lönsamhet på fallande dieselpriser, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på tidningen Proffs.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant