Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Ny sajt visar hållbara transporter

Fair Transport gör skillnad. Trafiksäkerheten värnas liksom miljöansvaret och det sociala ansvarstagandet. Nu lanseras sajten akerikollen.se som ska ge transportköparna tydlig information om hur väl åkerierna levererar hållbara transporter. Detta meddelar Sveriges Åkeriföretag idag i samband med sin 100-årskongress.

Drabbad av kartellen? Så kan du få ersättning!

Sveriges Åkeriföretag har genom att ingå ett avtal med den internationella advokatfirman, skapat en unik möjlighet för åkerier som kan ha drabbats av lastbilstillverkarnas kartellbildning. Konceptet är riskfritt och utsikterna att få ersättning bedöms som mycket goda.

Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:

"Fel att fokusera på överflyttning från väg"

Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.

Ur gårdagens ”Truckstop”:

Åkare från Estland ska starta linjetrafik i Sverige – för Postnord

I Trucknet Radios radioprogram "Truckstop", som sänds via internet, kunde vi i går höra ett inslag med Ingemar Resare och Johan Gustafsson från Sveriges Åkeriföretag Öst. Resare berättade att han träffat och samtalat med en estnisk åkare vars planer är att starta linje mellan Örebro och Göteborg. Detta för Postnords räkning. Utan att ha driftställe i Sverige.
- Det är hög tid att Postnords kommunikationsavdelning börjar prata om annat än nya frimärksmotiv, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

SÅ: "Alkobommar i hamnar skapar möjligheter"

Trafikverket föreslår att anläggningar för nykterhetskontroller ska införas på samtliga hamnar med förarbunden färjetrafik samt vid Öresundsbron.
− Äntligen ser vi konkreta åtgärder på ett problem som varit välkänt både för myndigheter och bransch under en lång tid, säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsexpert vid Sveriges Åkeriföretag.

SÅ vill ha fler ”privata” alkotester

”Plåtpoliser kan inte kolla nykterheten”

Trafiksäkerhetsansvarige på Sveriges Åkeriföretag, anser att Holmen Paper i Norrköpings alkotester är föredömliga och borde lyftas fram som ett gott exempel istället för att öppet kritiseras av Transports ordförande i Östergötland.

Het debatt om beställaransvar i Malmö

Transportpolitisk debatt på temat beställaransvaret hölls i Malmö och gav både sting och hetta för, även om man är överens om mycket, finns tydliga skiljelinjer mellan såväl lösningar som värderingar.

Sveriges Åkeriföretag:

”Därför släpper vi rapporten idag”

För ett par timmar sedan publicerade PROFFS artikeln "Att prata i procent kan bli hur fel som helst". I den frågar sig tidningens chefredaktör bland annat varför man valde att publicera rapporten just idag när hela branschen kraftsamlar utanför riksdagen i syfte att berätta om branschens konkurrenssituation.

Positiva siffror för åkerinäringen - men...

”Att prata i procent kan bli hur fel som helst”

Idag presenterar Sveriges Åkeriföretag en nyckeltalsundersökning baserad på 10 års branschsiffor kring ekonomisk status och utveckling mellan år 2006-2016. 6 479 företag har ingått i analysen och huvuddelen är aktiebolag. "Kostnadsbilden har allmänt gynnats av fallande dieselpriser. Näringen erfar en brist på förare", står det i undersökningen.
- Givetvis kan det vara svårt att locka folk till en bransch i gungning och som bygger det mesta av sin lönsamhet på fallande dieselpriser, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på tidningen Proffs.

SÅ och Transport backar upp HSS-manifestation

Långtradare intar Stockholms gator i ”Big Bang”

Många anser att vägtransportbranschen under en längre tid har behandlats styvmoderligt. Men nu har man fått nog. Den 13 september planerar Här stannar Sverige (HSS) en rejäl manifestation, som man kallar "Big Bang 2016" och som får support av både Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transportarbetareförbundet centralt.

(S) och (M) på kollisionskurs om kilometerskatten

Riedl (M): ”Regeringen ska be svenska folket om ursäkt”

Idag var det antagligen många åkare som satte kaffet i vrångstrupen när de i en artikel kunde läsa att regeringens förslag till kilometerskatt blir nära nog dubbelt så hög som den tidigare siffran som nämnts. 

Orimliga sanktionsavgifter för kör- och vilotidsbrott ute på remiss

”Inte rättssäkert”

Transportstyrelsens förslag om ändringar i kör- och vilotiderna är ute på remiss. De går långt över vad som krävs enligt EU:s regler, hänvisar till en förordning som ännu inte är beslutad och skulle innebära oflexibla och orimliga sanktioner. Sveriges Åkeriföretag vill påminna om Transportstyrelsens näringspolitiska uppdrag att verka för att svenska företag får en förstärkt konkurrenskraft.

SÅ kallar till krismöte om rattfulla chaufförer

Med anledning av den senaste veckans allvarliga händelser där förare av tunga fordon varit grovt påverkade av alkohol, kallar Sveriges Åkeriföretag Skaraborg till ett krismöte nu på måndag.
- Situationen är mycket allvarlig och medias allt tätare rapporter om grovt rattfylleri i tunga fordon visar på en synnerligen allvarlig situation, säger Patrik Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig hos Sveriges Åkeriföretag.

Stort intresse för SÅ:s upphandlingsutbildning

Tillsammans med Upphandlingsmyndigheten och Doublecheck, är Sveriges Åkeriföretag ute på turné med "Lär dig att köpa hållbara transporttjänster". Den månghövdade publiken fick många goda råd - och en del insikter de inte hade sedan innan.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant