Tingsrätten går på åklagarens linje:

150 000 i företagsbot för manipulerad skrivare

När Helsingborgspolisen vinkar in en bulgarisk dragbil för att bland annat kontrollera kör- och vilotiderna, berättar analysverktyget Octet lite mer än det normalt brukar.
- Octeten gav felkoden "Sabotage maskinvara", förklarar bilinspektör Jonas Zimmerbäck.
Detta blev upptakten till en drygt 30 mantimmar lång teknisk undersökning.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

”Håller du med Högsta domstolen?”

När jag nu skriver 2018 års första PROFFS-krönika ska jag testa mina läsare vad gäller bedömningen av ett brott mot ett barn. Senare i krönikan kommer facit i form av redogörelse för Högsta domstolens (HD) bedömning. Kolla gärna om den stämmer överens med din egen.
Först några enkla fakta i målet.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ibland är juridiken knepig att förstå sig på

Brottmålsdomar kan vara mer eller mindre enkla att läsa och förstå. Inte minst för allmänheten. De flesta inser att våldtäkt (en brottsrubricering som för övrigt kan vara på väg att ersättas med sexuellt övergrepp) är en synnerligen integritetskränkande gärning för den som utsätts för ett sådant brott.
Likaså är det känt att bevisvärderingen i just dessa mål ofta är svår, inte minst mot bakgrund av att hela bevisbördan vilar på åklagarens axlar. Till det kommer att gärningen oftast äger rum mellan två personer i enrum utan några vittnen.

Liknande fall men olika domar:

Båda misstänktes för rattfylleri – en frias en fälls

Begreppet "utom allt rimligt tvivel" har gjort domar svåra att förstå. Ännu svårare har det varit att förstå varför vissa ärenden med grov rattfylla inte ens lett till åtal, medan andra döms trots, till synes, liknande bevisning. Ett prejudikat i Hovrätten kan vara en väg att gå för att räta ut frågetecknen så att ärenden med rattfyllor bedöms mer lika.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Saknad adress kan äventyra rättsprocess

Tingsrätten friade den makedonske föraren som med falskt körkort och pass ertappades utanför Sundsvall i oktober. Ärendet överklagades, men nu uppdagas nästa fadäs. Ingen tänkte på att fråga efter mannens adress och därmed vet man inte hur man ska få tag i honom för delgivning.

(Kisse)nöden har ingen lag – eller..?

Nöden har ingen lag sägs det. I vardagslag behöver nöden inte vara så dramatisk för att likväl vara påträngande. Hur många har inte då och då känt det vara nödvändigt att omgående tömma blåsan – ki...

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant