Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Litauisk olycksbil ”under utredning”

Åkeriet: ”Föraren ska förklara för oss”

Lastades i Litauen, färdades över havet, kopplades i Karlshamn och kördes vidare på E22 mot Lund. Kort efter att ha lämnat E22, cirka tre kilometer från slutdestinationen, tappar ekipaget ett 16 ton tungt betongblock på en viadukt.

”Normhållarnas tidevarv synes vara ute”

Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.

Uppgifterna går isär om olycksdrabbat cirkusekipage

”Hade både ljus och LGF-skylt”

Cirkusens bogserande ekipage förpassades ut i terrängen när en annan lastbil körde in i det bakifrån. Turnéledaren säger att man visst hade ljus på det bakre fordonet. Föraren av det påkörande fordonet säger att det hade de inte.

Chaufför som greps för andra gången var drogad - igen

I maj 2016 körde en drogad, holländsk chaufför mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt jagade polisen honom med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör. Han greps igen, förhördes och släpptes på nytt.
Nu visar det sig att han även vid det senaste gripandet var drogad.

Orsakade allvarlig olycka i drogat tillstånd

Efterlyst chaufför greps av trafikpolisen

Den drogade, holländske chauffören körde mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt har polisen jagat chauffören med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör med honom. I helgen påträffades han av trafikpolisen i Helsingborg.

Turebergschaufför belönades för rådig insats

Arne behövde inte tänka efter innan han stannade för att skydda de två fordonen som förolyckats och sedan räddningspersonalen som kom till platsen.
- Vi var väldigt tacksamma för det skydd Arne gav oss, säger Pär Johansson som är ambulanssjukvårdare och som var på plats den där söndagen.

Anders blev påkörd – och nerslagen

Bilisten: ”Försöker du döda mig, din jävel”

Körfältsbytet från höger till vänster, slutade för Anders "Snowman" Ekmark med sammanstötning, misshandel, skador och utdragen utredning om vållandet eftersom motparten har en helt annan version av händelseförloppet.

KRÖNIKA

Sven-Erik Alhem:

"Rättssystemet riskerar att haverera om alla nekar till brott"

Många med mig är oroliga över nedprioriteringen av polisens trafikövervakning. Allt färre poliser syns i trafiken och många har till exempel på E4 och E6 funnit sig kunna fastslå att fri fart råder i praktiken. Så blir det om risken att åka fast även för rejält flagranta hastighetsbrott är liten.

Bengt förlorade båda benen i den svåra olyckan

"Plötsligt fanns husvagnen där"

Det har bara gått elva dygn sedan den svåra olyckan den 22 juli, då Bengt Elgander, chaufför hos Tommy Nordberghs åkeri i Ängelholm, tack vare rådiga medmänniskor och skicklig räddningspersonal, fick behålla livet. Ödet bestämmer sig dock för att beröva honom båda benen och helt plötsligt har han och familjens liv tagit en helt ny vändning.

Niklas agerande kan ha räddat liv

"Man reagerar instinktivt"

Klockan är strax innan midnatt natten till 22 juli och Niklas Jansson är på väg söderut på E4 då olyckan sker och han möter olycksfordonet som kom studsandes mot honom i mitten av vägbanan. Niklas agerande kan ha räddat livet på föraren.

Misstänkt rattfylla bakom olycka vid Helsingborg

”Vem ska behöva dö innan politikerna förstår?”

Ännu en gång stod skyddsänglarna övriga trafikanter bi då ingen kom till skada trots att trafiken var livlig. Föraren fördes till Helsingborgs Lasarett och är dessutom misstänkt för rattfylleri.

Lagligt eller inte?

Meningarna går isär om olycksalig körövning

När Proffs för knappt två veckor sedan rapporterar att en lastbil, under övningskörning, vält med en gruslast och skrev att körningen inte utförts lagligt, rördes känslor upp och flera personer tyckte man skulle ”se mellan fingrarna”.
Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag är dock inte riktigt med i det resonemanget. - Det går inte att kalla det en "intern körning" bara för att man känner varandra.

Elev välte med lastbil - kan ha kört svart?

Välte med grusbil under övningskörning. Ingen skadad, men nu ställs frågan om huruvida transporten var lagligt utförd. Fordonet saknar nämligen trafiktillstånd.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant