Nyktert vid storkontroll i Storuman – men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

MÅNADENS LEDARE

Terrorist eller rattfyllo – likheter finns

Terrordådet i Stockholm har så sakta börjat smälta in i vårt medvetande. Man vore så klart väldigt naiv om man trodde att något dylikt inte skulle kunna hända oss i Sverige. Ändå kom det nog som en chock för oss alla.

Chaufför under filt fick böta 4 000

Även i Hudiksvall ger näten man lägger ut fångst som ibland är av den ovanligare sorten. I hytten, bakom den svenske föraren, hittar man en överraskning som leder till böter.

Två fuskande NTG-ekipage - på två dagar

Det blev nästan otillåtet cabotage på det lettiska trailerekipaget, men så sinnade sig Transportstyrelsen och tog istället i med hårdhandskarna och konstaterade olaga yrkesmässig trafik - som nu hamnar på åklagarens bord istället.

Bra att poliser umgås vid fikabordet, sa polischefen - och stängde caféet

Vi läser allt oftare om rattfyllor bland yrkeschaufförer. Tack vare en uppmärksam allmänhet, stoppas många potentiella mördare innan något tragiskt inträffat. En del avslöjas först sedan chauffören hamnat i diket med sitt ekipage.
Min känsla är att de ”tunga” fyllorna absolut har blivit fler på senare tid. Och det är emellanåt inga låga promillehalter som nämns. Detta talar för att chaufförerna i fråga är vanesupare, alltså alkoholister.

Transportfuskare fortsätter fylla polisens nät i Västerås

Det bulgariska åkeriet sade att trailern var hämtad i Frankrike, men speditören sade Göteborg. Åkeriet skickade frakthandlingar på begäran, men inget de sände var det som efterfrågades. I Västerås har det på senare tid varit utdelning vid varje kontrolltillfälle.

Bulgariskt åkeri riskerar företagsböter för förare utan förartillstånd

Det var inte första gången det bulgariska åkeriet ertappades med att använda förare utan förartillstånd. Men den här gången vill polisen driva ärendet längre och jobbar nu för att åkeriet i fråga ska åtalas. Enligt bilinspektör Roger Ogemar, verkar åklagaren var med på noterna.

Körde med manipulerad skrivare - två greps

- Släpptes innan ärendet var redovisat...

I söndags stoppas ett lettiskt ekipage på E6 vid Flädie av trafikpolisen i Malmö. Polisen misstänkte att färdskrivaren var manipulerad både chauffören och den man som satt på passagerarstolen i lastbilen greps och anhölls.

Polsk åkare körde manipulerat fordon – greps och släpptes

Trixat med diagramblad och använt magneter har man gjort länge, tyckte jouråklagaren som strax hävde beslaget av en lastbil med manipulerad färdskrivare. Tillika släpptes chauffören, som dessutom är delägare i åkeriföretaget. Detta trots att han ertappades med att ha kört under "vila".
Hur kunde ett solklart fall av dataintrång gå så snett..?

Trafikpolisen – mer efterlängtad än någonsin

Kustbevakningen har problem vad gäller personal. I alla fall om det inträffar större oljeutsläpp. Men det märker vi som allmänhet sannolikt bara i just ett sådant fall. Under normala förhållanden är vi mindre beroende av en väl fungerande kustbevakning.

Ekipage med manipulerad färdskrivare åkte rakt in i polisutbildning

Den estländske föraren hade oturen att bli stoppad av polisen just när de hade utbildning på Octet-verktyget. Att ha en manipulerad färdskrivare är aldrig bra - långt mindre vid ett dylikt tillfälle.
Åkeriet skyllde på chauffören och trots att han sedan erkände, fick bilinspektörerna plocka isär fordonet för att hitta hela utrustningen.

Lettisk förare vägrade att identifiera sig - greps

Ett lettiskt ekipage stoppades utanför Luleå i tisdags. I hytten fanns två förare och initialt såg det ut som att fordonet kördes med dubbelbemanning. Den ene föraren hävdade att han höll sin dygnsvila, vilket inte är tillåtet i ett fordon på rull.
Ärendet kunde ha gått snabbt, men då en av förarna vägrade att berätta vem han var, greps han.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Identifieringsproblem gör att få kan lagföras””

När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant