Svensk trafikpolis besökte sina norska kollegor

Det blev 48 kalla timmar i ett sträck på kontrollplatser när svenska poliser och bilinspektörer träffade sina norska kollegor under ett studiebesök för att ta del av deras erfarenheter, system, och utrustning. I dag åker de hem med ny kunskap och inspiration.

ADR-utbildare riktar kritik mot trafikpolisen

Polisen: ”Ger känslan av smutskastning”

ADR-utbildare riktar kritik mot kontroller utförda i Uppsala län och hävdar det handlar om felaktigheter och påtryckningar att erkänna på plats. Nu har han skickat en skrivelse till gruppchefen för området.

Otillåtet cabotage i England - men inte i Sverige

Förra veckan stoppades i England ett ekipage som rapporterades för otillåten cabotagetrafik. Hade samma ekipage stoppats i Sverige, hade det rapporterats för olaga yrkesmässig trafik enligt Transportstyrelsens nya vägledning som trädde i kraft under oktober.

NTG-förare trotsade polisen

Lämnade kontrollplats utan lov – tappade trailern

Förra veckan var såväl händelserik som givande för polisen i norra Sverige. En av huvudrollerna spelades av NTG, vars förare lyckades tappa trailern när han, trots förbud, kopplade den och försökte lämna platsen.

Transportstyrelsen:

NTG-ekipagets ”otillåtna cabotage” är inte cabotage

Transportstyrelsens nya vägledning gav ett blankt "nej" till otillåten cabotagetrafik när Västeråspolisen ville sanktionsbelägga ett bulgariskt ekipage. Det ska istället hanteras som ett fall av olaga yrkesmässig trafik. Polisen skriver ändå en rapport till Transportstyrelsen om otillåten cabotagetrafik.

LEDARE

Cabotageärenden riskerar att hamna mellan (dom)stolarna

För någon vecka sedan, skickade moderaten Sten Bergheden en fråga till inrikesminister Anders Ygeman (S). Bergheden funderade över vad Ygeman har tänkt vidta för åtgärder för att öka samarbetet och kunskapsutbytet mellan polisen och Åklagarmyndigheten, i syfte att minska fusket inom åkeribranschen.

Kommissarie Erling Andersson:

Polisens cabotagetolkning bygger på önskemål om mer ”verkstad”

Transportstyrelsens nyligen publicerade tolkning av kombi- och cabotagetransporter fick många att höja på ögonbrynen. Tolkningen skiljer sig på åtminstone en väsentlig punkt från polisens och kan komma att innebära att en stor del av de transporter som hittills har rapporteras för olaga cabotage, i framtiden kan hamna på åklagarens bord – som olaga yrkesmässig trafik.
Men vems tolkning är rätt? Enligt kommissarie Erling Andersson har ingen fel.

Fyra olagliga transporter avslöjade – på ett dygn

Västeråspolisen levererar tre fall som får sällskap av ett fjärde från Helsingborg. Detta under ett dygn i slutet av den gångna veckan. I Västerås funderar bilinspektören bland annat på varför det hyrs in utländska chaufförer när svenska förare går arbetslösa.

Transportstyrelsens tolkning försvårar ”cabotagejakt”

Polisen: "Väsentlig skillnad"

Olaga cabotage är ett samhällsproblem, säger logistikföretaget InterEasts vice vd. Regeringen skjuter till 75 miljoner för att stävja olagligheterna. I samma veva publicerar Transportstyrelsen ett dokument som ska ligga till grund för myndighetens tolkningar av hur man ska bedöma framtida cabotageärenden som kommer in via trafikpolisen.
− Om det är Transportstyrelsens tolkning som ska gälla, kommer det att skapa stora problem för oss, säger trafikpolis Sören Johansson i Helsingborg.

DEBATTARTIKEL

IT-teknik ska stävja fusket

(M): ”Den olagliga yrkestrafiken ska lagföras”

Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.

InterEast: "Olaga cabotage måste stoppas"

Dåliga arbetsvillkor och osäker arbetsmiljö för chaufförerna, och en snedvriden konkurrenssituation. Det är följderna av olaga cabotage – när utländska åkerier gör mer än tre inrikestransporter i Sverige inom loppet av en vecka utan tillstånd. Detta skriver logistikföretaget InterEast i ett pressmeddelande nu på morgonen.

Olaglig transport körde på uppdrag av Daniel Gustafsson

En rumänsk dragbil med svensk trailer, som kör på uppdrag av Daniel Gustafsson International Transport i Jönköping, hade lastat virke vid Bråviken och även om godset skulle gå på export, handlade den aktuella transporten om en ren inrikeskörning.
Vid Göteborg tog resan slut.

Laholmsåkeri riskerar åtal för saknat YKB

Nära Harmånger den 5 oktober stoppade trafikpolis Lars Österberg och Erling Arvidsson, polisinspektör och gruppchef yrkestrafikgruppen i Gävleborg, ett ekipage från LuKe Transport AB i Laholm. Den polske föraren saknade Yrkeskompetensbevis, YKB.

Åklagaren ändrar sig i ”Tivoliärendet”:

”Jag kommer att begära rättshjälp”

Ärendet med den polska föraren som inte hade rätt behörighet, var på väg att läggas ner med hänvisning till processbegränsningsregler. Bilinspektören och förundersökningsledaren tänkte inte ge upp hoppet.
Proffs tog upp fallet i två artiklar - och nu har åklagaren ändrat sig.

Bygdevägarna anmäls på nytt - efter olycka

Polisen är kritisk till bygdevägarna och i augusti JO-anmäldes dessa vägar i hopp om att stoppa dem innan en olycka inträffade, men anmälan vann inget gehör. Nu har olyckan skett.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant