NTG-ekipage fast för olaga cabotage - klampades

- Bilen har inte lämnat landet sedan i juli

Dragaren såg risig ut och speditören var känd sedan tidigare. Bilinspektören fick en magkänsla och ville titta närmare på ekipaget. Magkänslan bekräftades då det rörde sig om både en olaglig cabotagetransport samt en obesiktigad färdskrivare.

”Risken att ertappas av en trafikpolis är nära noll procent”

Fick ett mejl från en erfaren polis i Stockholm som hade läst en av mina många krönikor i Proffs om stora brister i polisens trafikövervakning. Innehållet känns både bekräftande och otäckt vad gäller mina farhågor. Till exempel att det kan löna sig att neka i sten för den som mot förmodan skulle råka fastna i en poliskontroll i trafiken.

Överlastad bil försvann – men det kostar ändå

Lastbilen hade varit avställd sedan 2012, hade 5,5 tons överlast, skåpet hölls ihop av spännband och ett framdäck var torrt och sprucket. Det ledde till tekniskt körförbud och klampning med särskilda villkor. Sedan gick allt fel och bilen försvann ut ur landet. Det blev dock inte slutet på detta händelserika fall.

Tivoliärendet läggs ner?

”Likhet inför lagen - en kostnadsfråga”

Varje gång en åklagare bestämmer sig för att lägga ner ett trafikärende som är "bara ett bötesbrott", slutar likhet inför lagen att gälla och alla som vistas på vägen utsätts för fara när inkompetenta eller påverkade förare tillåts framföra tunga fordon. Nu har det hänt igen.

Två förare fast utan YKB - får böta 500(!)

Under måndagen stoppas två ekipage med endast ett kort mellanrum. Ekipagen kördes av två makedonska chaufförer – som båda saknade Yrkeskompetensbevis, YKB. För att sakna en utbildning som kostar 15 000 kronor (här i Sverige) – får de båda nu böta 500 spänn. Om de nu faktiskt inte har genomfört utbildningen, vill säga. Det är ytterst svårt för svenska myndigheter att kontrollera medborgare från flertalet europeiska länder, om de verkligen har YKB.

Polsk förare utan körkort anhölls inte

Axels Nöjesfält kom till Västerås och bjöd polisen på "tivoli", men åklagaren ville inte hänga med i "karusellen", så den misstänkte fick löpa för stunden. Hur långt lagens långa arm kommer att räcka för att lagföra honom nu, återstår att se.

Bring-transport misstänks för olaga cabotage

I måndags stoppade trafikpolisens vägbrottsgrupp, ”Roadcrime”, ett tjeckiskt trailerekipage i en rutinkontroll på E6 vid Helsingborg. Ganska snart stod det klart att trafikpolisen fått ytterligare ett misstänkt olaga cabotage på kroken. Men trots att chauffören har redogjort för hur transporten utförts, fanns det ett motstånd hos de ansvariga att betala förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor.

Polisförbundets Lena Nitz om åtgärderna mot poliskrisen:

"Otillräckliga åtgärder fem i tolv"

Rikspolischef Dan Eliasson har idag presenterat åtgärder för hur han tänker förbättra polisen. Bland annat vill man anställa 600 fler civilpoliser, bygga ut polisutbildningen och se över polisorganisationen.

Sören, Richard och Krister till Elmia på lördag

Träffa Helsingborgspolisen i PROFFS-montern

Under lördagen har du möjlighet att möta bland annat trafikpoliserna Sören Johansson och Richard Karlsson från Helsingborg i vår monter på Elmia. Även bilinspektör Krister Nilsson kommer att vara på plats.

Ytterligare en rattfylla fast i Helsingborg

Chauffören: ”Only two Beer”

För bara två veckor sedan, stoppade bilinspektör Krister Nilsson i Helsingborg en berusad lastbilschaufför på väg med gods till Ikea. Nu var det dags för Nilsson att stoppa ytterligare ett ekipage med berusad förare som dessutom brutit mot kör- och vilotiderna.

KRÖNIKA

Sven-Erik Alhem:

"Rättssystemet riskerar att haverera om alla nekar till brott"

Många med mig är oroliga över nedprioriteringen av polisens trafikövervakning. Allt färre poliser syns i trafiken och många har till exempel på E4 och E6 funnit sig kunna fastslå att fri fart råder i praktiken. Så blir det om risken att åka fast även för rejält flagranta hastighetsbrott är liten.

Kritiserar polisen efter nytt cabotageärende

Polisen: ”Att kunna lagen är en grundförutsättning”

Trafikpolisen samlas i det lilla samhället Spången strax utanför Ljungbyhed. Det är torsdag och idag har man bestämt sig för att bland annat kontrollera hastighet och nykterhet. Bilinspektörerna i gruppen ska besiktiga fordonen.
- Det blir nog ingen kontroll av tung trafik idag, säger Lars-Olof Tuvesson när vi hälsar på varandra.
Tuvesson hade fel...

LKW i nytt cabotage-trubbel

I fredags stoppades ett LKW-ekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Bristande dokumentation ledde till att åkeriet gjorde sig skyldig till olaga cabotage. Men betalningen skulle dröja, chauffören övergav sedermera lastbilen och på måndagen stod den fortfarande kvar utanför polishuset i Helsingborg...

Trafikverket JO-anmäls för bygdevägarna

”Experiment som kan komma att öka olycksrisken”

På fem mindre vägar nära Helsingborgsområdet, har nu så kallade bygdevägar färdigställts. Införandet har präglats av osäkerhet kring hur man ska köra på dem, polisen ifrågasätter dem och nu har Trafikverket även JO-anmälts för dem.

Full chaufför körde IKEA-gods – fick böta 1200 kronor

”Som att köra med ett dåligt däck”

Bilinspektör Krister Nilsson hos Helsingborgspolisen, började jobba i måndags igen efter att ha haft några veckors semester. Efter bara en kort stund, stoppade han ett polskt ekipage vars förare skulle visa sig vara berusad.
- Det var faktiskt den första bilen jag stoppade efter min semester, berättar Krister och skakar uppgivet på huvudet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant