Per Klarberg (SD):

Vad tänker Eneroth göra åt den kritiska situationen?

Per Klarberg (SD), ledamot i trafikutskottet, förklarar inledningsvis i en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth, att situationen för svenska åkerier alltjämt är kritisk. Detta trots regeringens utlovade åtgärder för att få bukt med det – ofta organiserade – fusket, främst från utländska åkare.

DEBATTARTIKEL

"Cabotageförslaget gör det olagliga lagligt"

Här stannar Sverige reagerade på att man vid utfrågningen i trafikutskottet i förra veckan diskuterades det nya förslaget till utstationeringsdirektiv för transportbranschen, och en 3-dagarsregel som vi kände att den inte stämmer. Vi kollade förslaget och visst finns 3 dagar med som en variant. Vart man hämtat uppgifterna till diskussionen kring 3-dagarsförslaget vet vi inte, men man borde ha tillgång till det senaste förslaget i utskottet.

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Nu ska 74 ton tillåtas – i hela landet!

Bergheden (M): ”Bra för svensk konkurrenskraft”

Riksdagen beslutar om regeringens proposition godstrafikfrågor med en ny bärighetsklass för lastbilar, BK4, som tillåter lastbilar upp till 74 ton. Riksdagen antar regeringens lagförslag men med en annan motivering än den som finns i regeringens proposition för hur Trafikverket ska besluta om vilka vägar som lämpar sig för den nya bärighetsklassen.

Trafikutskottet vill stärka svensk åkerinäring:

”Det görs för lite”

S, MP och V reserverar sig

Det behövs en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen uppmanar regeringen att tillsätta en sådan utredning. S, MP och V reserverar sig mot förslaget.

Trafikutskottet vill se strategi om trafiksäkerhet

En strategi borde tas fram för att säkerhetsställa att vägarna blir säkrare för alla trafikanter, inklusive motorcyklister. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen i ett tillkännagivande uppmanar regeringen att se till att en sådan strategi tas fram.

DEBATTARTIKEL

Sten Bergheden (M):

Ge svensk åkerinäring en ärlig chans!

Svensk åkerinäring måste ha bra konkurrensvillkor, det ger jobb och tillväxt i Sverige. Men många i branschen börjar bli uppgivna på grund av den dåliga lönsamheten. Därför börjar några förespråka panikåtgärder som att gå ur EU, stänga gränserna för trafik eller själva överväga att börja köra på gränsen till olagligt.

Pettersson (S) - ”praktikant” på nordlig mjölksväng

Trafikutskottets Leif Pettersson (S) är idag inte ute på hal is när han åker med Anders Zeidlitz på en 70-mils tur i nordligaste Sverige med mjölktankbil.

Sten Bergheden (M) till Anna Johansson (S):

”Situationen är ohållbar vi måste ha upp alkobommarna”

Varje dag rullar många fordon som framförs av onyktra förare på våra vägar. Ett sätt att stävja rattfylleriet är att införa obligatoriska nykterhetskontroller i landets hamnar. Det har pratats mycket om alkobommar från politiskt håll och nu börjar Sten Berghedens (M) tålamod att tryta. Han vill se resultat. Något som bland annat renderat i ytterligare en interpellation till infrastrukturministern.

Trafikpolis Nilsson i nytt utskottsmöte:

”Olaga cabotage kan aldrig bli olaga yrkesmässig trafik”

Det är inte första gången Västeråspolisen Sune Nilsson blir inbjuden till maktens korridorer. Den 27 januari var det dags igen då trafikutskottet ville höra hans åsikter om trafikpolisens situation och om internationell trafik.

Trafikutskottet vill ha en översyn av Transportstyrelsens avgifter

Trafikutskottet anser att det finns brister i Transportstyrelsens avgiftssystem som framför allt drabbar mindre företag. Därför föreslår utskottet att riksdagen riktar ett tillkännagivande till regeringen om att genomföra en generell översyn av myndighetens tillsynsavgifter. Regeringspartierna reserverar sig mot förslaget.

Traktordebatten rullar vidare. M-replik:

"Sverigedemokraterna sviker det svenska lantbruket"

Per Klarberg, Tony Wiklander och Jimmy Ståhl, alla från (SD), skrev i en debattartikel den 19 november att de var förvånade över att Moderaterna är emot en överlastavgift för traktorer klass B. Det finns en enkel förklaring till det. 

DEBATTARTIKEL

SD-ledamöter kritiska till M-förslag:

Snabbgående traktorer ett hot mot lokala lastbilstransporter

Den 16 juni i år publicerades en text med rubriken "Moderaterna vill stärka åkerinäringen" på moderaternas hemsida. Vi välkomnar alla förslag som kan hjälpa vår svenska åkerinäring som i dagsläget går på knäna p.g.a. osund konkurrens – främst från utländska åkare med lägre löner och dålig uppföljning av cabotagebestämmelserna – och satte därför förhoppningar till att moderaterna menade allvar med utspelet.

Bergheden vill ha lägre skattetryck och kompetenta åklagare

Högre skattetryck på svensk åkerinäring och åklagare som inte prioriterar de svårutredda trafikbrotten, är det något Sten Bergheden (M) vill ha?
- Nej, blir det tydliga svaret.

DEBATTARTIKEL

Replik till Per Klarberg, Tony Wiklander, Jimmy Ståhl

”Satt SD och sov i Trafikutskottet?”

Tydligen satt SD: s riksdagsledamöter i trafikutskottet och sov när vi andra arbetade med ärenden rörande yrkestrafiken. Nu har de reagerat i efterhand och försöker skylla ifrån sig eftersom deras politik går stick i stäv med vad åkeribranschen behöver.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant