Glöm saltet – nu ska vägar halkbekämpas med solenergi

Lagrad solenergi kan i framtiden bidra till att utsatta vägpartier är framkomliga och säkra. I Östersund är nu en testbana färdig, där miljövänlig halkbekämpning med sol- och geoenergi kan ersätta sandning och saltning.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Nyktra-projektet sjösätts i år

Automatisk nykterhetskontroll snart verklighet

Trafikverket och Polisen inleder ett samarbetsprojekt, kallat Nyktra-projektet som ska utveckla ett helt nytt koncept med automatiserade nykterhetskontroller, för att kontrollera nykterhet i vägtrafiken.

Anders Åkesson (C) överväger KU-anmälan:

Ministermiss försenar BK4-beslut ytterligare?

Påbyggare, skogsåkare och flera med dem, är tydliga angående BK4-vägarna: "Vi vill ha besked!". Nu ser det ut som att beskedet kommer att dröja eftersom Trafikverket ännu inte nåtts av nya direktiv från regeringen efter riksdagsbeslutet i våras. Vad ska åkarna investera i? Vad ska påbyggarna bygga? När ska de göra det?
Och varför har direktiven inte kommit?

Trafikverket:

”Vägar byggda under 80-90-talet de enda som klarar BK4”

Igår fattade riksdagen beslut om att öppna upp för 74-tonsekipage i hela landet. Ett komplicerat arbete är att peka ut vägar som kan klara de tyngre ekipagen, ett projekt som Lars Bergman på Trafikverket nu har blivit utnämnd att leda.
- De enda vägar som kan klara BK4, är de som är byggda under 80-90-talet, säger Lars Bergman till tidningen Proffs.

Bro riskerar haverera på E6 – vägen avstängd

Det är stopp i Trafiken i båda riktningarna på E6 mellan Kungsbacka norra och Sandsjöbacka. Trafiken leds om via Gamla E6 mellan Kungsbacka norra och Lindomemotet. Trafikverket uppmanar trafikanter att välja väg 158.

Bygdevägarna anmäls på nytt - efter olycka

Polisen är kritisk till bygdevägarna och i augusti JO-anmäldes dessa vägar i hopp om att stoppa dem innan en olycka inträffade, men anmälan vann inget gehör. Nu har olyckan skett.

Trafikverket JO-anmäls för bygdevägarna

”Experiment som kan komma att öka olycksrisken”

På fem mindre vägar nära Helsingborgsområdet, har nu så kallade bygdevägar färdigställts. Införandet har präglats av osäkerhet kring hur man ska köra på dem, polisen ifrågasätter dem och nu har Trafikverket även JO-anmälts för dem.

DEBATTARTIKEL

Dåliga vägar inte Trafikverkets ansvar

Morell: ”En märklig historia”

"Ett av mina medlemsföretag drabbades i våras av skada på sitt släp i samband med att ekipaget passerar ett brunnslock".
Men trots att vägavsnittet tidigare har varit föremål för kritik - och så även det aktuella brunnslocket - avsäger sig Trafikverket allt ansvar för det inträffade, skriver artikelförfattaren Thomas Morell i sin debattartikel.

Nu drar sommarens vägarbeten igång

Sommaren är en intensiv period när det gäller vägarbeten. Det känner du som yrkesförare så klart till. Stora och små vägarbeten kommer att påverka trafikanterna på olika sätt.
Här hittar du en förteckning över sommarens större arbeten!

Snart tillåtet med 74 ton?

Regeringen har gett Transportstyrelsen och Trafikverket i uppdrag att förbereda för att lastbilar med en bruttovikt upp till 74 ton ska kunna trafikera delar av det allmänna vägnätet.

Enklare söka tillstånd för virke och skogsbränsle vid väg

Nu blir det enklare att söka tillstånd för att lägga upp virke och skogsbränsle vid allmänna vägar. Trafikverket inför en e-tjänst som innebär ett smidigare ansökningsförfarande. Den nya e-tjänsten är resultatet av ett samarbete mellan Trafikverket och svenskt skogsbruk.

Sparad hundralapp sänkte Trafikverkets e-tjänster

"Den mänskliga faktorn" gjorde att en del av Trafikverkets viktiga e-tjänster låg nere i måndags. En felaktig uppsägning av ett domännamn gjorde att bland annat bokningen av körkortsprov inte längre fungerade.

Grönt ljus för tunga malmtransporter

Trafikverket har beslutat ge Cliffton Mining och Northland Resources transportdispenser om 90 tons bruttovikt på sina malmtransporter längs vägarna mellan Kaunisvaara och Svappavaara. Dispenserna för respektive fordon meddelas i separata beslut enligt fastställda rutiner och gäller ett år i taget.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant