Från solfilm på rutorna till otillåtet cabotage

Trafikpolisen hade en intensiv torsdag

Om svenska kontrollplatser likt många i Norge hade varit bemannade dygnet runt, kunde statskassan sannolikt haft ett ständigt inflöde av pengar. Kanske hade denna del av polisens verksamhet till och med kunnat vara självförsörjande? Proffs har följt trafikpolisens arbete i tre olika regioner - en helt vanlig torsdag på jobbet.

Kunde inte visa YKB-intyg – fick ställa trailern

Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

Västeråsföretagets transportplaner grusades

Lettisk lastbil stoppades med 166 % överlast

Vid lunchtid förra fredagen stoppades ett ekipage i centrala Västerås där det pågår ett bygge. Bilen och föraren var från Lettland och fordonet var en 7,5-tons, äldre flakbil lastad med lite väl mycket mycket grus.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

DEBATTARTIKEL

Bilinspektör Roine Hellberg:

Nej, Transportstyrelsen - husbilen behöver ingen färdskrivare

Färdskrivare i husbil har kommit upp på agendan igen och jag är inte överrens med Transportstyrelsen i denna fråga. Så inleder bilinspektör Roine Hellberg från Västerås det mejl där han bifogat följande debattartikel:

Två fuskande NTG-ekipage - på två dagar

Det blev nästan otillåtet cabotage på det lettiska trailerekipaget, men så sinnade sig Transportstyrelsen och tog istället i med hårdhandskarna och konstaterade olaga yrkesmässig trafik - som nu hamnar på åklagarens bord istället.

Polsk åkare körde manipulerat fordon – greps och släpptes

Trixat med diagramblad och använt magneter har man gjort länge, tyckte jouråklagaren som strax hävde beslaget av en lastbil med manipulerad färdskrivare. Tillika släpptes chauffören, som dessutom är delägare i åkeriföretaget. Detta trots att han ertappades med att ha kört under "vila".
Hur kunde ett solklart fall av dataintrång gå så snett..?

För korta veckovilor slutade med sanktionsavgift

Reducerade veckovilor i hemlandet resulterade i att det på plats utfärdades en sanktionsavgift för det slovenska åkeriet och deras chaufför.

Estnisk flygfrakt med dåliga bromsar klampades

En brådskande last med fisk stoppades i en rutinkontroll i Västerås under söndagskvällen. Det visade sig att dragbilen hade allvarliga problem med bromsarna – vilket ledde till klampning.

Ytterligare ett fall med manipulerad färdskrivare – i Västerås

När Västerås enda kvarvarande polis med rutin för tunga kontroller stod på pass, upptäckte han en bulgarisk dragbil med en trailer från en speditör man tidigare haft synpunkter på. Han lotsar in den till kontrollplatsen.

Transportstyrelsen ångrade sig:

Otillåtet cabotage! – Nej förresten...

En turkiskregistrerad trailer med tysk dragare kom tom från Norge in till Sverige och blev efter sexton dagar stoppad i Västerås. Då det fanns en mängd brister, slutade det med att ekipaget klampades.

Chauffören fick själv demontera bilen efter misstänkt färdskrivarfusk

Samtidigt som polisen i Sundsvall stoppade ekipaget med manipulerad färdskrivare som vi skrev om i tisdags, drog även polisen i Västerås in en liknande fisk i sitt nät på kontrollplats Karleby utanför Västerås.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant