Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

DEBATTARTIKEL

Bilinspektör Roine Hellberg:

Nej, Transportstyrelsen - husbilen behöver ingen färdskrivare

Färdskrivare i husbil har kommit upp på agendan igen och jag är inte överrens med Transportstyrelsen i denna fråga. Så inleder bilinspektör Roine Hellberg från Västerås det mejl där han bifogat följande debattartikel:

Två fuskande NTG-ekipage - på två dagar

Det blev nästan otillåtet cabotage på det lettiska trailerekipaget, men så sinnade sig Transportstyrelsen och tog istället i med hårdhandskarna och konstaterade olaga yrkesmässig trafik - som nu hamnar på åklagarens bord istället.

Polsk åkare körde manipulerat fordon – greps och släpptes

Trixat med diagramblad och använt magneter har man gjort länge, tyckte jouråklagaren som strax hävde beslaget av en lastbil med manipulerad färdskrivare. Tillika släpptes chauffören, som dessutom är delägare i åkeriföretaget. Detta trots att han ertappades med att ha kört under "vila".
Hur kunde ett solklart fall av dataintrång gå så snett..?

För korta veckovilor slutade med sanktionsavgift

Reducerade veckovilor i hemlandet resulterade i att det på plats utfärdades en sanktionsavgift för det slovenska åkeriet och deras chaufför.

Estnisk flygfrakt med dåliga bromsar klampades

En brådskande last med fisk stoppades i en rutinkontroll i Västerås under söndagskvällen. Det visade sig att dragbilen hade allvarliga problem med bromsarna – vilket ledde till klampning.

Ytterligare ett fall med manipulerad färdskrivare – i Västerås

När Västerås enda kvarvarande polis med rutin för tunga kontroller stod på pass, upptäckte han en bulgarisk dragbil med en trailer från en speditör man tidigare haft synpunkter på. Han lotsar in den till kontrollplatsen.

Transportstyrelsen ångrade sig:

Otillåtet cabotage! – Nej förresten...

En turkiskregistrerad trailer med tysk dragare kom tom från Norge in till Sverige och blev efter sexton dagar stoppad i Västerås. Då det fanns en mängd brister, slutade det med att ekipaget klampades.

Chauffören fick själv demontera bilen efter misstänkt färdskrivarfusk

Samtidigt som polisen i Sundsvall stoppade ekipaget med manipulerad färdskrivare som vi skrev om i tisdags, drog även polisen i Västerås in en liknande fisk i sitt nät på kontrollplats Karleby utanför Västerås.

Överlast och olovlig körning:

Transporten som gick ”bananas”

I Västerås stoppas det emellanåt fordon som bjuder på lite överraskningar.
Detta är ytterligare ett exempel. Vi får kalla denna för ”bananbilen”.

Fyra olagliga transporter avslöjade – på ett dygn

Västeråspolisen levererar tre fall som får sällskap av ett fjärde från Helsingborg. Detta under ett dygn i slutet av den gångna veckan. I Västerås funderar bilinspektören bland annat på varför det hyrs in utländska chaufförer när svenska förare går arbetslösa.

Åklagaren ändrar sig i ”Tivoliärendet”:

”Jag kommer att begära rättshjälp”

Ärendet med den polska föraren som inte hade rätt behörighet, var på väg att läggas ner med hänvisning till processbegränsningsregler. Bilinspektören och förundersökningsledaren tänkte inte ge upp hoppet.
Proffs tog upp fallet i två artiklar - och nu har åklagaren ändrat sig.

NTG-ekipage fast för olaga cabotage - klampades

- Bilen har inte lämnat landet sedan i juli

Dragaren såg risig ut och speditören var känd sedan tidigare. Bilinspektören fick en magkänsla och ville titta närmare på ekipaget. Magkänslan bekräftades då det rörde sig om både en olaglig cabotagetransport samt en obesiktigad färdskrivare.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Identifieringsproblem gör att få kan lagföras””

När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant