Skriver egna fraktsedlar i hytten

”Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version”

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

Girteka skriver avtal med vandrarhemskedja

Girteka Logistics skriver kontrakt med Hostelling International Norway för att ge sina chaufförer bra boende under de långa rasterna i Norge.

Chaufförer ”veckovilade” i lastbilen - fick betala 20 000

Ett Kreiss-ekipage med dubbelbemanning kontrollerades av trafikpolisen under lördagen i Helsingborg. Ingen av de båda förarna hade sedan i början av januari hållit någon veckovila utanför lastbilen, vilket ledde till att de båda krävdes på förskott på sanktionsavgift, något som skulle visa sig ta tre dagar att lösa.

Dom idag:

EU-domstolen tillåter inte veckovila i hytten

Nu är det klart. Chaufförer får inte lov att hålla den ordinarie veckovilan i hytten. Detta enligt en dom i EU-domstolen i dag.

Dom i Helsingborgs tingsrätt:

Två dömda för ordinarie veckovila i hytten

Att som chaufför ha rätt att hålla sin ordinarie veckovila i hytten har delat upp både branschen och de kontrollerande myndigheterna i Sverige i två "läger". De som anser att det är okej och de som menar att det går helt emot gällande bestämmelser.
Nu har Helsingborgs tingsrätt sagt sitt. Det är inte lagligt och fäller därför två chaufförer från Ukraina för brott mot kör- och vilotidsförordningen.

MÅNADENS LEDARE

Kommissionens förslag - ett bevis på hur lite man vet

Så levererades förslaget till det nya vägtransportpaketet till slut. Rena julaftonen – åtminstone för de åkerier som livnär sig på renodlad cabotagetrafik. EU-kommissionen föreslår bland annat att man ska begränsa antalet dagar för cabotagekörningarna till fem, samtidigt som man vill ta bort begränsningen om tre inrikes transporter.

För korta veckovilor slutade med sanktionsavgift

Reducerade veckovilor i hemlandet resulterade i att det på plats utfärdades en sanktionsavgift för det slovenska åkeriet och deras chaufför.

Polisen kontrollerade veckovilande chaufförer

Helgvilande chaufförer tittade med sömniga, men stora ögon på polisen när de knackade på hyttdörren i söndags. Helsingborgspolisen hade bestämt sig för att kolla hur det låg till med regelefterlevnaden vad gäller att hålla den ordinarie veckovilan (45 timmar) i hytten.
- Jag är av uppfattningen att det inte är tillåtet, säger Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg.

DEBATTARTIKEL

Transportstyrelsen får backa om ”hyttvila”

I tidningen Transportarbetarens nätupplaga kunde vi nyligen läsa om att EU:s generaladvokat har sagt sitt i fråga om att hålla ordinarie veckovila i hytten. Generaladvokaten menar att detta inte är tillåtet.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant