Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag

Nokian: ”Däckens kondition viktigast”

Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.

DEBATTARTIKEL

"Kraven på mönsterdjup är bedrövliga"

Väldigt många i vårt avlånga land vet att vi i Sverige ska ha godkända vinterdäck vid vinterväglag från 1/12 t.o.m. 31/3. När det gäller personbilar och släp så gäller det att släpet ska ha minst samma däck som dragbilen. Då gäller minst 3 mm mönsterdjup.
Men för tunga fordon så gäller lite andra regler!

Motormännen om klampningsförslaget:

"Viktigt att det snabbt omsätts i praktiken"

Trafiksäkerheten på våra vägar har med nollvisionen länge stått i fokus i Sverige, men nu uppdagas förhållanden, särskilt bland tunga fordon, som får visionen att te sig än mer avlägsen. Många myndigheter och organisationer reagerar. Vad säger Motormännens Riksförbund?

Många lever i misär – men vem bryr sig?

Nu kan vi nog bestämma att våren har kommit. Men den satt långt inne i år. I skrivande stund skiner dock solen och kvicksilvret har letat sig upp till modiga fem plusgrader. Det gör förstås att man...

"Tingvall, du borde komma ut i verkligheten"

Den här vintern kommer antagligen att gå till historien som en fruktansvärt dåligt ”väghållningsvinter”. Inte bara den fruktansvärda olyckan på Tranarpsbron utan många andra olyckor hade nog kunnat...

"Jo, personbilisterna vet nog vad de talar om"

Den stora olyckan på Tranarpsbron i Skåne kommer det förmodligen att talas om ganska länge. Det viktigaste just i skrivande stund, tycks för många vara att få svaret på vem det var som initialt stä...

Herr domare, kan jag få se ditt yrkeskompetensbevis?

Just nu vräker snön ner utanför redaktionen. En titt i almanackan ger vid handen att det nu endast är några dagar kvar till "dopparedagen". Det ser alltså ut som att vi får en vit jul i hela landet...

INSÄNDARE

"Rätt material men ändå så fel"

Så blev det vinter och genast infann sig problemet med stillastående lastbilar längs vägarna.
I norra delarna av mellersta Blekinge hittade jag detta ekipage (bilden) som inte tog sig fram.

Vinterdäckskrav på tunga fordon

Regeringen har i dag fattat beslut om vinterdäckskrav på tunga fordon. Förändringen träder i kraft den 1 januari 2013 och innebär att alla tunga fordon som trafikerar Sverige ska vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar under perioden den 1 december – 31 mars när vinterväglag råder.

Skärpta norska krav på vinterdäck nästa år?

Norska Vegdirektoratet överväger att skärpa kraven på mönsterdjup i vinterdäcken nästa år, enligt Kjell Bjørvik, direktör i Vegdirektoratet.

Hårdare tag ger positiva dominoeffekter

God fortsättning på det nya året. Just nu sitter jag i min bil i Smålands mörkaste skogar och undrar vart vintern har tagit vägen. Jo, självklart trivs jag ganska bra med snöfria vägar. Det är nog ...

Vinterdäcksdebatten fortsätter

"Mot oss har vi haft Sveriges Åkeriföretag"

De moderata riksdagsledamöterna Ulf Berg och Lars Beckman har skrivit en motion till Sveriges Riksdag i syfte att, som de uttrycker det, ”höja trafiksäkerheten i Sverige”. I motionen föreslår de bl...

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Normhållarnas tidevarv synes vara ute””

Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant