Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Örebroåkeri i olycka med avställd trailer på E20

”Jag hade inte en chans att upptäcka det”

Det estniska linkekipagets dragbil havererar på E20. En estnisk bärgare bogserar flera timmar senare bort dragbilen, men lämnar resten kvar utan assistans och tydlig varningsmarkering. Endast slumpen gör att ingen blir allvarligt skadad denna gång.

Polisen satte stopp för olaglig posttransport

Roger Ogemar: ”Mycket som inte är rätt”

Obetald vägavgift, inget YKB, inga frakthandlingar, otillåtet cabotage och tekniskt körförbud med klampning. Det blev inte många rätt i protokollet för det bulgariska åkeriet som anlitats av ett svenskt åkeri.

Bulgar skulle betala 84 000 för ”triss” i fusk – försvann med klampen

Vid 15-tiden, måndagen den 29 januari, stoppas ett bulgariskt ekipage av polisen i Helsingborg. Enligt trafikpolis Christer Hansson såg ekipaget tungt ut, något som i sanning skulle visa sig stämma. Men det var mer som inte stämde och totalt landade notan för böter och sanktionsavgifter på 84 000 kronor. Under natten mot torsdag bröt chauffören upp klampen och lämnade platsen.

Nytt valår – nya (tomma) löften..?

Nytt år – nya möjligheter och utmaningar. Ett spännande år väntar, inte minst med tanke på valet. Vilka löften ska vi matas med i år? Vi vet ju vad som utlovades för fyra år sedan – och vad som blev verklighet. "Klampning på riktigt" och "ordning och reda på vägarna", är exempel på det som socialdemokraterna tryckte i halsen på branschen 2014.

Elektronisk fraktsedel ett steg mot schystare konkurrens?

Den 23 januari presenterade Jens Nilsson (S), rapportör i EU:s cabotagegrupp som arbetar med EU:s mobilitetspaket, de förslag han vill att EU:s Transportutskott ska ta ställning till. En del av förslagen är radikala, men han tror på dem. Att debatten kommer att bli het, står klart.

Årets sjätte cabotage och överlaster på rad i Helsingborg

Under onsdagens fordons- och förarkontroll på E6 i Helsingborg kunde ytterligare ett antal överlastade "lättlastare" läggas till polisens statistik – samt ett otillåtet cabotage. Cabotaget är det sjätte i ordningen i år för Helsingborgspolisen.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Morell lämnar SÅ för nystartat serviceföretag

Thomas Morell lämnar Sveriges Åkeriföretag för att istället börja arbeta som sakkunnig på Åkaren i Sverige AB, ett nytt serviceföretag för svensk åkerinäring.

EKOL: ”Vi tar verkligen detta mycket allvarligt”

Vi har vid ett antal tillfällen tidigare skrivit om den turkiska speditören. Före jul och under mellandagarna har företaget tagit stor plats i vårt mediala utrymme. Vi har nu talat med deras Nordenansvarige.

Ekol i ytterligare ett cabotageärende

Den turkiska speditörens namn har under storhelgerna blivit välbekant. Nu skrivs ytterligare ett kapitel efter att polisen i Östersund klampade ett av Ekols trailerekipage för otillåten cabotagetrafik.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant