Åsikter

DEBATTARTIKEL
Thomas Morell (SD), ifrågasätter om det är rimligt att förbjuda nya fordon och nyttofordon med fossila drivmedel redan 2035. Foto: Riksdagen.

Rimligt förbjuda försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar redan 2035?

Tisdagen den 28 mars 2023 antogs formellt förordningen om skärpning av normerna för koldioxidutsläpp från nya personbilar och nya lätta nyttofordon till 2035. Detta innebär att bara nya bilar med nollutsläpp, i praktiken elbilar, får säljas. Med andra ord innebär lagstiftningen ett förbud av nya bilar och nyttofordon med förbränningsmotorer från och med 2035. ”Detta är ett orimligt beslut vilket stora bilproducerande länder som Tyskland och Italien tydligt pekat på”, säger Thomas Morell (SD), riksdagsledamot och vice ordförande Trafikutskottet, i sin debattartikel.
DEBATTARTIKEL

Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU

Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
"Sverige behöver en särskild verksamhet för kontroll av den yrkesmässiga trafiken", säger Thomas Morell, Sverigedemokraterna och vice ordförande trafikutskottet.

Thomas Morell (SD): ”Vad är det EU-domstolen inte förstår?”

Nyligen kom det slutliga avgörandet från EU-domstolen där återvändarkravet för fordon ogiltigförklaras. En central del är ”skyldigheten för fordonen att återvända” till sin huvudort var åttonde vecka. Syftet med återvändandekravet för fordonen är att omöjliggöra affärsmodeller där transportföretag strategiskt lägger sina huvudsäten i låglöneländer långt bort från Sverige. Detta för att lagligt kunna dumpa löner och villkor på svenska vägar.