Vi har i Sverige den största lastkapaciteten i EU på inrikeslastbilar. De rymmer ca 160 kubikmeter eller ca 21 flakmeter/ekipage. Lastvikt ca 35-38 ton. De internationella ca 30 procent mindre kapacitet/fordon. Vi har, tack vare dessa mått, de miljövänligaste transporterna i Europa.
Varför ska de då beskattas så hårt gentemot våra utländska konkurrenter?
Vi har även det miljövänligaste bränslet som beskattas hårt av myndigheterna. Ett bränsle med sämre värde i!
Det verkar inte heller som om våra politiker bryr sig om hur produkter kommer till eller ifrån vårt land. Miljöpartiet vill ju helst ha bort lastbilstrafiken helt och lägga allt på en dåligt fungerande järnväg. Hade den fungerat året om så hade det varit ett bra samarbete mellan åkerinäring och järnväg
Många som drabbas
Det verkar som om de tror att de löser alla miljöproblem om de lägger miljöskatt på allt. Men vad de inte tänker på är att transporterna på vägarna inte försvinner för att man utarmar den svenska åkerinäringen. Stöd den istället, för annars tar bara utländska intressenter över och det gynnar ingen i vårt land, för utländska åkeriföretag köper inga fordon här. Däremot skummar de grädden i transportnäringen genom att ta transporterna från de svenska åkeriägarna. Det drabbar väldigt många i den här näringen. Lastbilsverkstäder, flakbyggare, däckhandlare och många företag som utför legotillverkning inom denna industri drabbas ju av sinande orderingång, vilket vi vet leder till uppsägningar och kanske i slutändan konkurs. Men lastbilstrafiken på de svenska vägnäten minskar inte för det.
Diesel från utlandet
Även drivmedelsförsäljningen minskar. För idag har man så stora tankar på fordonen (upp till 950 liter) så att man kan köra Helsingborg-Stockholm och tillbaka utan att tanka. Vilket innebär att utländska fordon inte behöver tanka i Sverige utan kan köra på sin egen, mindre miljövänliga, diesel på de svenska vägnäten.
All transittrafik mellan Danmark och Finland, till exempel den som går mellan Skåne och Stockholm, minskar ju även statens inkomster på moms och miljöskatt. Det hamnar istället på minuskontot för de hjälper bara till att slita på våra vägar utan att betala för det.
En utländsk åkare som kör här under veckorna köper inga däck här utan i sitt hemland. Jag som undrar är en chaufför som kört i ca 30 år på Västeuropa och inrikes svenska transporter i fjärrtrafik.
Köper inget
När ska våra ombud, Sveriges Åkeriföretag och Transport, fatta att de båda mister sina medlemmar när jobben försvinner. Det finns idag flera inrikesåkerier med utländska chaufförer som är anställda i bemanningsbolag i sina egna länder, som sitter i svenska lastbilar och tar jobben ifrån oss. Om istället lönen gått till en svensk chaufför så hade de pengarna fortfarande jobbat i Sverige.
En utlänning som bara jobbar här, köper inga kapitalvaror eller helghandlar till familjen vilket en svensk chaufför gör.