Återigen har polisen stoppat en rattfull utländsk förare i ett tungt fordon. Den här gången var föraren så gravt berusad att han tappade medvetandet under polisingripandet!
I fredags omkom en kvinna på E20 när en utländsk förare förlorade kontrollen över sin fordonskombination.
TV4 Skaraborg stod i sitt redaktionsfönster och filmade när ett fordonsekipage hade stora svårigheter att ta sig fram till en byggarbetsplats. Däcken på den utländska fordonskombinationen var utslitna, vilket reportageteamet snabbt kunde konstatera. Dagen efter slirade ett annat utländskt fordon på Kungsgatan och blev till slut stående vid Willys.
Det tog tre timmar att slira sig från byggarbetsplatsen vid gamla posten till Willys! Noterbart i sammanhanget – det finns en skylt på byggkranen där bygget anses vara en ”grön byggarbetsplats”! Lite märkligt med tanke på lastbilarna som står på tomgång över helgerna och allt slirande till och från det ”gröna bygget”!
För några veckor sedan var en fordonskombination tillhörande en känd företagare i cirkusbranschen inblandad i en trafikolycka. Dragbilen var oregistrerad och givetvis både oskattad och oförsäkrad då den inte existerar i något register. Även den tillkopplade trailern var oregistrerad och saknade dessutom bromsar. Både dragbilen och trailern existerade uppenbarligen, eftersom de trots allt kolliderade med ett annat fordon. Till saken hör att det fanns gods på trailern men det saknades frakthandlingar.
Hur har det kunnat bli så här? Svaret är enkelt – prisjakt. Trots stolta visioner om miljöhänsyn och kvalité, är det ändå pengarna som styr. De svenska åkerierna anses vara för dyra och därför anlitas allt oftare ett billigare alternativ. Att dessa inte ens är registrerade eller betalar skatter och avgifter är tydligen ointressant, certifieringar till trots!
Länskriminalpolisens statistik talar sitt tydliga språk och det visar på effekterna av de billiga transporterna. Stölder, spritförsäljning och allvarlig kriminell verksamhet omgärdar den olagliga och billiga transportverksamheten. Utöver de allvarliga konsekvenserna för trafiksäkerheten har vi dessutom lagt grunden för annan kriminell verksamhet som nu framgår med all önskvärd tydlighet i polisens statistik.
De som anlitar billiga och olagliga transporter subventionerar därmed annan kriminell verksamhet i det svenska samhället – är du som konsument verkligen villig att betala det priset? Vem står i tur att möta nästa sladdande fordonskombination som kanar fram på utslitna däck? Vem vill bli påkörd av nästa oregistrerade och oförsäkrade lastbil?
Självklart skall det råda konkurrens inom transportnäringen, men inte under dessa villkor! Det är dags att sätta fokus på beställaransvaret och bädda sängen i en cell med stålgardiner
Thomas Morell
Regionchef, Sveriges Åkeriföretag Skaraborg