Jag tycker inte det var många år sedan vi pratade om den norske sjömannen, den ljushårige killen i femtonårsåldern, som reste ut med fjärilar i magen och kom hem sex månader senare som en hårdhudad, erfaren man med tatuering på överarmen.
Han är för sedan länge borta, ersatt av billigare arbetskraft från Fjärran Östern.
Norge som stolt sjöfartsnation är numera ett minne blott. Många, väldigt många drar paralleller mellan det som skedde med den norska handelsflottan och det som är på väg att hända i vägtransportsektorn. Och det verkar gå troll i ord.
För några år sedan pratade vi smått oroligt om billiga chaufförer från Polen som kom att bli ett hot mot den norska yrkesföraren.
Polackerna har sedan en tid blivit för dyra.
På jakt efter billiga chaufförer sökte sig några transportörer längre österut. Slovakien, Makedonien, Rumänien, Ukraina, Vitryssland, Turkiet. Lastbilar med så exotiska registreringsskyltar som hade fått varje bilintresserad ungdom, som på 60-talet satt vid vägkanten och skrev upp registreringsnummer, att inte tro sina ögon. Sådana skyltar är vardagsmat på våra vägar idag.
Men det blir aldrig tillräckligt billigt. Nu verkar det som att förare som ”kräver” 1 000 euro i månaden för att leva större delen av sitt liv i en lastbil hytt, är för dyra. Dessutom är dessa förare glada för alkohol, bör tilläggas.
Man måste alltså hitta billigare lösningar, annars är det snart spiken i dörren.
Världen är full av stackare som gör allt för att få ett jobb.
Varför inte söka efter lastbilschaufförer som ska bo i en trång lastbilshytt ännu längre österut? Till exempel i Filippinerna?
Tankar blir till handling. Dinotrans sökte duktiga förare från Filippinerna för att köra lastbil i Europa. Inte för att de var billiga (säger Dinotrans), men eftersom de inte får tag på bra förare i Europa!
Hörde du? Kan inte få tag i duktiga förare i Europa!
Ett Europa som är i ekonomisk kris, med massarbetslöshet, kan inte erbjuda lediga lastbilsförare?
Tror man på det, är man så godtrogen att det gränsar till det kriminella, om du frågar mig. Men det är förklaringen som vi får av den svenske chefen på Dinotrans.
Personligen tycker jag att detta är en ganska avancerad omskrivning av sanningen. Han borde istället ha sagt att ”den usla betalningen som vi erbjuder gör att vi inte får tag på bra förare i Europa”. Och då måste man välja förare som kommer från länder som är ännu billigare än Rumänien. Till exempel, Filippinerna.
Missförstå mig rätt nu. Jag har inget att invända mot förarnas nationalitet, men om de ska konkurrera med våra egna, ska det ske på lika villkor. Det gör det dessvärre inte idag.
För ett tag sedan skröt vår norske LO-pamp, Roar Flåthen, om att de hade fått genomslag för sina krav på lika lön för utländska arbetare som för norska, när du arbetar i Norge. Suveränt! Men varför gäller det inte för yrkesförare? Norsk Transportarbeiderforbund är ett LO-förbund som organiserar försvinnande få yrkesförare.
Var finns de i en tid då den skandinaviska föraren är på väg att hamna på listan över utrotningshotade arter? Varför håller de inte låda i media där de borde ha använt ”Filippinfallet” för allt vad det är värt? Var är koalitionsregeringen som ännu inte har infört obligatorisk bom-pass för utländska lastbilar? Var är Statens vegvesen och polisen i de många fall av olaga cabotage, som ständigt läggs ner och aldrig leder till rättegång?
Tänk, vilken ding, ding värld vi lever i…
Om några år kan vi sitta och minnas över fina lastbilsbilder från den gamla goda tiden, då norska förare sörjde för säkra transporter. Och facket slipper den obehagliga uppgiften att rekrytera nya medlemmar.
Skit samma, bara transporterna är billiga! Det verkar ju vara helt okej för de allra flesta…