DEBATTARTIKEL

Åklagare "inte pigga på" att ta upp dödsolycka

Morell: ”Ska åklagarens dagsform få avgöra?”

Måttet är rågat!
Under några dagar har vi kunnat följa ett antal artiklar i Mariestads Tidningen kring dödsolyckan på E20. Att ärendet läggs ner är så enastående dumt att klockorna går baklänges. Jag citerar direkt ur tidningen, "Vi har pratat med åklagarna och de var inte pigga på att ta i det här. Det bygger mycket på okunskap och osäkerhet i kvalificerade frågor som gäller den tunga trafiken".
Pigga på! Är det så illa ställt att dagsformen bestämmer vad åklagarna vill göra eller ej?

Okunskap! Den går det faktiskt att råda bot på genom att tillföra kunskap.
Hela ärendet är dåligt skött och att skylla på okunskap duger inte. Att så lättvindigt lägga ner ett ärende där en förare gjort sig skyldig till ett allvarligt brott, är ett hån mot de drabbade och skadar allmänhetens tilltro till rättssystemet.

Jag skrev i min förra debattartikel att yrkesförarna saknar förtroende för rättsystemet. Är det så konstigt? En svensk förare jagas med blåslampa för småsaker, samtidigt som utländska förare flyter fram på räkmackor genom lagstiftningen.

Det finns polismän ute på fältet som rapporterar ett stort antal utländska aktörer för olaga yrkesmässig trafik, samtliga fall läggs ner av åklagare!
Det fall som tidningsartiklarna beskriver, läggs ner av polisens utredare trots att föraren brukat ett fordon med utslitna däck, och just det är en bidragande orsak till dödsolyckan!

Våra medlemsåkerier utsätts för dieselstölder och stölder i stort sett dagligen. Stölderna polisanmäls men de läggs ner snabbare än tanken!
Listan kan göras mycket längre, men dessa exempel visar med tydlighet varför Sveriges åkeriägare och förare har ett svagt förtroende för rättsystemet.

Det blir inte bättre när hela tåget av poliser och åklagare lägger ner liv och lust för att lagföra en svensk förare när han glömmer att trycka in start eller slutland i färdskrivaren. En rent administrativ åtgärd som saknar betydelse i inrikestrafik. All väsentlig information kring förarens kör- och vilotider finns ändå lagrad i systemet.

Denna överträdelse tycker rättssystemet är ett mycket allvarlig brott och åklagarna yrkar nästan uteslutande på 10 000 kronor i böter. Tänk om varje tjänsteman i statsförvaltningen skulle bötfällas med 10 000 kronor varje gång de glömmer knappa in ”Gått för dagen” i sina telefoner!

Vän av ordning ställer givetvis frågan – vad är det som är så allvarligt med utebliven registrering av start och slutland i inrikestransporter?
Säg det, men polis och åklagare anser tydligen att utebliven notering av start och slutland i en inrikestransport är allvarligare än att köra med ett bristfälligt fordon och på grund av bristerna orsaka en dödsolycka! På annat sätt kan man inte tolka myndigheternas agerande.

Lika illa är det när en mindre nogräknad företagare i cirkusbranschen använder ett avregistrerat, falskskyltat och bromslöst fordon i trafik, det brottet genererade enbart 4 600 kronor i böter.

Vi har två Skaraborgska ledamöter i riksdagens trafikutskott, Monica Green och Sten Bergheden. Det skulle vara intressant att höra era kommentarer kring de här bristerna i vårt rättssystem! Återkom gärna i debatten – jag är idel öra!

Thomas Morell?
Regionchef?, Sveriges Åkeriföretag Skaraborg

Om artikeln

Publicerad: 2013-06-02 17:34
Kategori: Debatt
Taggar: Debattartikle Rättsfall Rättssystem