Nog är det märkligt det som sker inom transportsektorn och man har tagit sig för pannan mer än en gång.
Titta på bilden och fundera ett ögonblick över det ni ser.
Vi vet inte om däcken som ligger på marken är stulna, men vi vet att flera stora stölder av däck skett i området ? finns ett samband? Ingen vet och framför allt verkar inte polisen fundera så mycket över det heller.
Var hamnar de gamla däckstommarna? Hamnar de någonstans i naturen?
Miljöbrott ? vem bryr sig?
Fotot är taget söndagen den 6 oktober och full verksamhet kring bilarna innebär att veckovilan far all världens väg. Någon som bryr sig – nej!
Oljespill på marken är ett miljöbrott, i vart fall om man som svensk medborgare dräller olja på marken!
Av någon outgrundlig anledning har en stor del av transportnäringen frikort från i stort sett alla brott. Även om polisen rapporterar brotten, läggs de omedelbart ner av åklagare. Dieselstölder och stölder av däck skenar i statistiken, men förövarna hamnar allt för sällan i buren!
Däremot jagar man svenska förare och åkerier med blåslampa för skitsaker.
Har man fullständigt tappat verklighetsförankring inom myndigheterna?
Transportstyrelsen har tagit över kontrollerna i företagen, åkerierna, en uppgift polisen tidigare utförde.
Med liv och lust skickar man ut sanktionsavgifter till åkeriföretag runt om i landet.
Att flytta sin bil ur ett garage utan att placera förarkortet i färdskrivaren kostar omedelbart 4 000 kronor. Glömmer en förare att trycka in start eller slutland kostar det åkeriet 1 000 kronor varje gång anställda missar den uppgiften.
Fastnar föraren i en bilkö och rullar två minuter för mycket innan rast – bums 1 000 kronor i sanktionsavgift.
För ett åkeri med 10 till 15 anställda kan sanktionsavgifterna snabbare än tanken vara uppe i taket på 200 000 kronor på rent administrativa fel i färdskrivaren. En teknisk apparat som lämnar en del övrigt att önska. Kvalité och tillförlitlighet är väl inte det första man tänker på i samband med de digitala färdskrivarna.
Hur skall svenska åkerier kunna konkurrera på transportmarknaden, när denna obalans tillåts fortsätta.
Jag pratade med trafikpoliser i förra veckan och de suckar uppgivet när de berättar om bromslösa utländska fordon som fortsätter sin färd så fort polisen lämnar platsen. I ett fall var styrleden så sliten att den gick att dra isär med handkraft. På ett annat fordon var en länkarm brusten (Den håller hjulaxeln på plats) och länkarmen var upphängd med spännband.
I samtliga fall har polisen meddelat körförbud och i samtliga fall lämnade fordonet platsen när polispatrullen åkte därifrån.
Vart har alla stolta visioner om trafiksäkerhet tagit vägen? Vem vill möta ett tungt fordon som saknar broms, eller har brustna länkarmar?
Nu måste våra politiker ta problemet på allvar, detta kan inte tillåtas fortsätta.
Att inte agera mot den osunda och i vissa delar kriminella verksamheten inom transportnäringen är ett svek mot de seriösa företagarna. Det får även följder för landets skatteintäkter, vilket kan ge allvarliga effekter på statsfinanserna. Det om något borde vara av intresse för våra politiker – eller?
Thomas Morell
Sveriges Åkeriföretag Skaraborg