DEBATTARTIKEL

Norrmännen har förstått det svenskarna inte begriper

Nu har norrmännen upptäckt hur illa ställt det är med den digitala färdskrivaren.
Det är synnerligen enkelt att manipulera hela systemet och därmed undvika åtgärder från myndigheterna.

Länk till den norska artikeln som Thomas Morell åsyftar – Klicka här! (Reds. anm)

Precis som den norske tjänstemannen vill jag påstå att den analoga färdskrivaren är svårare att manipulera, eller rättare sagt, det är enklare att att upptäcka fusket i den analoga.I Sverige lever man på myndighetsnivå i tron att den digitala färdskrivaren är omöjlig att manipulera, så är inte fallet.

Jag har haft flera och långa diskussioner med poliser som sagt att de utländska förarna sköter sig och de svenska klarar inte en så enkel sak som att registrera start och slutland.
Mitt svar till dessa poliser har varit – ni är grundlurade.

Anledningen till att dessa förare ser helt korrekta ut, är just deras förmåga att manipulera systemet! De har i grunden bättre kunskaper i den tekniska uppbyggnaden av färdskrivaren, än vad de som kontrollerar systemet har. Därmed kan de också lura er på ett enkelt sätt.

I rättvisans namn skall sägas, att flera poliser ute på fält har slagit hål på fusket och de rapporterar dessa överträdelser. Problemet är myndighetsnivån, där insikten i systemets brister saknas i både polisens och Transportstyrelsens ledningar. De har prioriterat mängden kontroller, vilket har varit till men för kvalitén i kontrollerna. Det är resultatet av denna felsatsning vi ser nu!

De svenska myndigheterna har haft inställningen att det digitala systemet inte går att manipulera och därmed behövs inga djupare tekniska kunskaper! Vi som lever mitt i eländet vet hur fel det reonemanget är.
Transportstyrelsens kontroller är ett belysande exempel på det.

 

Om artikeln

Publicerad: 2013-12-16 09:29
Kategori: Debatt
Taggar: Debatt Digital färdskrivare Kontrollverksamhet Norge Sverige