Svenska åkeriägare och förare jagas med blåslampa för bagateller, allt med stöd av lagstiftningen!
Samtidigt kan utländska bilar i stort sett härja fritt på våra vägar, utan att nämnda lagstiftning tas i anspråk. Dödsolyckan i Mariestad visar hur olika vi trots allt behandlas av samma lagstiftning!
För några dagar sedan läste jag ett brev från ett medlemsföretag, där en av deras anställda förare blivit rapporterad på grund av 13 minuter för lång körtid.
Orsaken till överträdelsen var dåligt väglag med snörök och isbildning på fordonet. Föraren valde att köra långsamt för att inte riskera säkerheten, och han hade dessutom oturen att en ventil havererade. Utöver väglaget blev det ett extra stopp vid en verkstad. Snabbt som tanken var polisen och rapporterade överträdelsen på 13 minuter. Ingen hänsyn tas till rådande situation, utan de klipper till med en gång.
Vid Borgstena ligger en Bulgarisk dragbil med tillhörande trailer på sidan i diket. Det har den gjort i 7 dagar. Fordonet läcker dessutom diesel och förorenar marken.
Orsaken till att fordonet ligger kvar är att det sannolikt är oförsäkrat, säger polisen!
Situationen i åkerinäringen är ohållbar och nu måste politiker och myndigheter ta sitt ansvar. På våra vägar rullar det bevisligen fordon som är trafikfarliga!
Är de utländska behöver de inte bekymra sig om några som helst rättsliga efterspel, inte ens om de orsakar en dödsolycka! Oförsäkrade utländska fordon hamnar vid sidan av vägen, och där tillåts de sedan ligga kvar. En halvtrött polis suckar att fordonet sannolikt är oförsäkrat, och där tog plötsligt hans ansvar slut!
Det är minst sagt häpnadsväckande att detta tillåts fortsätta, utan några som helst livstecken från ansvariga ministrar. AB Sverige förlorar stora summor i skatteintäkter, svenska åkerier läggs ner och personal går ut i arbetslöshet. Svenska medborgare får indirekt via skattemedel subventionera en till stora delar olaglig verksamhet. Kriminalpolisen har funnit kopplingar mellan den olagliga trafiken och smuggling av sprit, narkotika, vapen och trafficking! Som om detta inte var nog, landets bilister får via sin försäkringspremie vara med och betala de oförsäkrade fordonens skador. Visst är det fantastiskt att våra politiker så totalt kan fjärma sig från problemet!
Under valrörelsen lär politikerna prata sig varma om vikten av likhet inför lagen – är det någon inom åkerinäringen som tar deras löften på allvar?
Ingemar Eriksson
Ordförande
Sveriges Åkeriföretag Skaraborg