Den uppmärksamhet som våra artiklar om Vlantanas "Glumslövschaufför" har fått, är av sällan skådat slag. På ett tydligt sätt visar det hur seriöst våra läsare, både chaufförer och åkare ? men även folk som står utanför branschen, tar på trafiksäkerheten i allmänhet och på rattfylleri i synnerhet. Det gör då åtminstone mig väldigt stolt över en bransch som jag själv varit en del av under i princip hela mitt yrkesverksamma liv (först som yrkeschaufför och därefter, de senaste tio åren, som chefredaktör på Proffs).
I fallet med ”Glumslövschauffören”, är det så klart lätt att blir förbannad på polisen och åklagaren. Så reagerar nog de allra flesta av oss. Men vi får inte glömma att dessa är hårt styrda av lagar och regler – precis som ni. Ungefär som att en personbilist blir förbannad på dig för att du kör i 80 km/t och ”hindrar trafiken”. Du får ju inte köra fortare, det säger lagen, men personbilisten blir ändå förbannad på dig, ”din bromskloss”.
Däremot finns det ingen anledning att inte bli arg. Tvärtom! Men jag skulle vilja be er att rikta kritiken mot vår lagstiftande församling. Om en förändring av lagarna ska kunna ske, är det viktigt att vi alla vänder våra blickar mot justitieminister Beatrice Ask. Det är hon som är ”chef” över departementet som äger den här frågan. Inte den utredande polisen – och inte den assisterande åklagaren.
För att komma i kontakt med Beatrice Ask kan ni klicka här.
Självklart kan man ha åsikter om utredningsarbetet. Jag lägger inga personliga värderingar i det arbete som polis och åklagare har gjort. Det kan jag inte göra i dagsläget eftersom jag inte har läst förundersökningsmaterialet som legat till grund för åklagarens beslut. Men vi återkommer i en eller annan form i just det ärendet!
Som den vane Proffsläsaren nog känner till, är trafiksäkerhet och schysta konkurrensvillkor viktigt för oss. Vi är en ganska liten redaktion men samtliga medarbetare delar samma filosofi, det försäkrar jag er.
Många kvällar (och nätter) har jag drömt om att få möjligheten att flerdubbla våra redaktionella resurser. Min chef har antagligen fått sår i öronen av allt mitt tjat om just det önskemålet. Här finns tusentals idéer om hur vi kan angripa ”buset” – en del är mina egna idéer, men (väldigt) många kommer från er läsare.
Du kan hjälpa mig att nå mina – och säkert era – drömmars mål genom att få dina kompisar att ta en prenumeration på Proffs. På så sätt växer vi – och blir starkare. Något som garanterat gagnar dig, dina vänner och branschen.
Tillsammans är vi starka – glöm aldrig det! Den seriösa delen av branschen får aldrig vika sig en millimeter för den oseriösa… Ert engagemang talar om för mig att ni är av samma åsikt!
Göran Rosengren
Chefredaktör, Proffs