DEBATTARTIKEL

Kraven på mönsterdjup är bedrövliga

Väldigt många i vårt avlånga land vet att vi i Sverige ska ha godkända vinterdäck vid vinterväglag från 1/12 t.o.m. 31/3. När det gäller personbilar och släp så gäller det att släpet ska ha minst samma däck som dragbilen. Då gäller minst 3 mm mönsterdjup.
Men för tunga fordon så gäller lite andra regler!

Dragbilen ska ha vinterdäck på drivande axlar och minst 5 mm mönsterdjup runt om. På släpvagnen efter dragbilen så är kraven nästan noll. 1,6 mm är vad som krävs i mönsterdjup på en tung släpvagn som kan väga 38 000 kg eller mer om det är en trailer.

Har släpet eller trailern dubbelmonterade hjul så räcker det med 1,6 mm på innerhjulet och ett blankt ytterhjul. Helt sjukt enligt min mening och en lag stiftad av politiker och byråkrater som, som vanligt, inte vet vad de håller på med.

Hela detta vansinne kom till för några år sedan när det blev stopp på Riksväg 73 från Nynäshamn i oktober månad om jag inte missminner mig. Det kom ett kraftigt snöfall och en massa utländska ekipage som kom med färjan till Nynäshamn körde fast p.g.a. dåliga däck och dåligt erfarna förare av vinterväglag.

Undertecknad befann sig i området denna eftermiddag och kväll ute på Södertörn. 20 cm kramsnö och oplogade vägar. Men med riktiga däck så var det inga problem med bil och släp.

Förmodligen var det någon byråkrat eller riksdagsledamot som blev drabbad och då skulle man visa handlingskraft. Då skapades däcklagen för tunga fordon, för nu skulle framkomligheten öka på våra vägar vintertid.

Visst kan jag hålla med om att det var en ett bra initiativ, men man glömde helt bort att en tung lastbil med släp även ska kunna stoppas på ett säkert och bra sätt. Det blev nog lite fel redan när man tänkte, tycker jag.

En lastbil med släp som inte kan ta sig upp för en backe är ju naturligtvis ett hinder, men lastbil med släp som kommer ner för en backe och nästan inte har någon bromsverkan på släpet är livsfarligt.

Dragbilen har med sina 5 mm mönsterdjup lite grepp men släpet med sina mer eller mindre blankslitna däck har inget grepp alls. Så vad händer väldigt ofta? Jo, släpet försöker köra om dragbilen och då får vi hoppa att den inte får möte med en buss t.ex. För då är katastrofen nog nära.

Varför verkar det som om byråkraterna och politikerna fegar ur om detta? Är det sandlådan EU som är boven i dramat eller vad är det som gör att ingen vill ta i detta?
T.o.m. rutinerade trafikpoliser har ju vid flera tillfällen påpekat det jag skriver nu och i Norge skrider man till handling med ökade krav.

Jag som yrkeschaufför och åkare kan ju försöka ha så bra däck som möjlig på mina fordon men vad hjälper det om jag helt plötslig möter en trailer eller släpvagn på tvären. Då går det ju åt helvete ändå!

Ge polisen möjlighet att förbjuda EU-ekipagen fortsatt färd vid dåligt väglag, för de kostar oss andra otroligt mycket pengar för stopp i trafiken. Både som privatbilist och yrkestrafikant.

Med hopp om en skärpning av mönsterdjupskraven på även tunga släpvagnar.

Björn Forssell
Åkare från Karlshamn                                    

Om artikeln

Publicerad: 2016-11-08 15:57
Kategori: Debatt
Taggar: Lagstiftning Mönsterdjup Vinterdäck