Svenska Dagbladet, SvD, har tagit ett redaktionellt grepp om Postnord och deras transportupplägg. Tidningen har förstått att det som sker i vägtransportbranschen inte är okej ? långt mindre att ett statligt bolag bidrar till den situation som råder. SvD har också lyckats få landets högsta politiker, med Stefan Löfven i spetsen, att uttala sig i frågan.
Vi på Proffs kan bara säga, välkommen till verkligheten statsministern, hoppas att du har sovit gott.
I många år har vi tidningen Proffs lyft problemen med social dumpning och olagliga lastbilstransporter. Vi har under resans gång konstaterat att vi i Sverige är begåvade med en handfull politiker som faktiskt har förstått hur illa det är på vissa håll i den hårt pressade branschen.
Men dessvärre har parti- och regeringstoppar sovit en Törnrosasömn som saknar motstycke. De har blundat hårt för verkligheten.
SvD rullade för en tid sedan ut en artikelserie om Postnord. Initialt citerar man oss på Proffs och vi får nog anta att det var vi som med en av våra Postnordartiklar satte bollen i rullning, utan att för den delen klappa oss allt för hårt på bröstet. Journalisterna Joel Dahlberg och Torbjörn Isacson på SvD har gjort ett mycket bra jobb!
Nu har bland andra statsminister Stefan Löfven tagit till orda. Alltså mannen som inte brukar göra någon hemlighet av sina rötter, som hårt arbetande svetsare. Men transporterna till och från hans verkstad är uppenbart något som gått honom totalt förbi.
”Postnord ska inte använda konkurrensvillkor som skäl för att upphandla transporttjänster utan kollektivavtalsenliga villkor. Där går gränsen”, säger Stefan Löfven till SvD Näringsliv.
Detta har nära nog hela branschen skrikit om i flera år. Varför har inget hänt tidigare?
Nuvarande inrikesministern Anders Ygeman är väl förtrogen med branschens problem och stod före valet 2014 på barrikaderna och predikade om hur socialdemokraterna minsann skulle skapa ordning och reda på vägarna.
Därefter vet vi ju alla hur det gick. Socialdemokraterna vann valet – och sedan blev det tyst. Men innan man somnade, hann man tillsätta en rikspolischef som i ett slag innebar att det där med ”ordning och reda på vägarna” skulle bli ett löfte, allt annat än möjligt att infria. Trafikpolisen fick nådastöten i den nya organisationen, liksom större delen av all annan polisiär verksamhet.
Men nu kan vi alltså läsa om att statsministern satt klackarna i golvet. Bra! Nu återstår bara resten av branschen. För Postnord, käre statsminister, är endast en mikroskopisk del av anledningen till att det ser ut som det gör idag. Men givetvis, det är riktigt illa när ett statsägt företag inte har koll på sin verksamhet fullt ut.
Nu är vi många som med intresse följer utvecklingen och som väntar på resultatet av statsministerns upprördhet. Ta därför en kopp starkt kaffe, Löfven, så att ni inte somnar om…
Och tänk inte tanken på att gömma dig bakom uttrycket ”ministerstyre”. Att skapa ordning och reda i vägtransportbranschen är din skyldighet – mot hela vårt sociala välfärdssamhälle!
Göran Rosengren
Chefredaktör, Proffs