Här stannar Sverige en protest i grunden, men vi har utvecklats och är nu mer att likna vid en tankesmedja eller lobbyorganisation. Vi har tankar, idéer och förslag till de politiska makthavarna, saker som vi tycker är viktiga.
Cabotagefrågan är något som vi stött och blött, där vi ser att idag så finns våra idéer med i förslagen och i diskussionerna. Cabotaget är i grunden en sak som var tänkt för sjöfarten och det förarbete vi hittade för cirka två år sedan gäller just sjöfart.
Något förarbete för vägtransporter har vi inte hittat och att lyfta över förarbetet som gjorts för sjöfart är kanske inte helt rätt.
En tanke med cabotage är att minska på tomkörningen av lastbilar, vilket i sig är en bra tanke. Vad som hänt med cabotage, är att det har blivit ett sätt att bygga sin verksamhet runt.
Att bygga en verksamhet på en regel som är ett undantag, och som borde ha ett mycket stramt och smalt utrymme, är fel. När bilar kör vad man säger är ”cabotage” och tummar på vad som står i regelverket, då får vi en osund konkurrens.
Det blir så att de här bilarna sänker priserna så att andra inte kan konkurrera, de kör ofta med halvfulla (i bästa fall) lastbilar. När man kör med halvfulla lastbilar, då faller så klart även idén att värna miljön. Just miljön var ett argumenten för cabotaget.
Sedan har vi 3,5-tons lättlastarna som ytterligare spär på problemet med osund konkurrens. Vad de släpper ut i jämförelse med ett vanligt trailerekipage kommer vi visa vid ett annat tillfälle. Men räkna med att det går 25 lättlastare på ett trailerekipage. Då förstår man vad det innebär för miljön.
Just lättlastarna i internationell transporttrafik, är ett hot mot miljömålen som satts av EU till 2030. Utsläppen räknat i ton visar vilket vansinne det är, miljöpåverkan blir mycket högt när man räknar på det.
Många av de här transporterna, går till större företag i Sverige. Där räknar man på kronor och ören, för att maximera sin vinst. Men kan man alltid räkna vinst i pengar? Ska man kanske även väga in miljöförluster och miljövinster?
Vi måste inse att vi bara har en jord, som vi ska förvalta för kommande generationer.
Miljöansvar är något man borde väga in i sina kostnader, för miljön kostar pengar och måste få kosta. När man utnyttjar 3,5-tons lättlastare, får miljön stå tillbaka – bara man kan räkna ett plus i verksamheten.
Vad som helt glömts bort i ivern att liberalisera transportmarknaden – och vilja att släppa till lättnader när det gäller cabotaget – är den fria etableringsrätten, vilket borde vara den rätta vägen att gå. Fördelen med etablering är att företag måste följa de nationella reglerna, vilket skulle gagna länderna i Europa och stärka de inhemska marknaderna.
Ett öppet Europa är bra, men man måste även se på skillnaderna mellan länderna. Vi har inte samma förutsättningar, och då behövs starka inhemska marknader.
En artikel om lättlastarna vs större lastbilar kommer i en separat debatt artikel från HSS.