Thomas Morell (SD).
Nu måste det hända någonting, det här duger inte!
Under två dagar har polisen tagit tre rattfyllerister i tunga fordon. Två av dessa var grova rattfyllor med 1,4 promille respektive 1,56 promille! Fundera ett ögonblick över dessa resultat och vilka konsekvenser det kan få.
En av förarna var inte kapabel att ta sig ur hytten på sin lastbil utan polisen fick lyfta ur honom och efter provtagning placera honom i fyllecell!
Det som gör mig rasande över den här utvecklingen är att oskyldiga människor utsätts för detta vansinne varje gång de vistas ute på våra vägar. Vägen är också arbetsplats för de förare som utför sitt arbete på ansvarsfullt sätt och de utsätts dagligen för livsfara när andra, mindre nogräknade förare, väljer att köra på fyllan
Det är två saker som driver på den här utvecklingen mot allt mer rattfyllerister i tunga fordon ute på vägarna.
För det första är det girigheten hos transportköparna, som trots vackra löften i sina policys, nyttjar människor hänsynslöst. Förare från låglöneländer tvingas leva månader i sina bilar under svår misär. Tänk er själva att tvingas leva månader i sträck i ett främmande land, långt från familj och vänner, då är det kanske lätt att ta till flaskan som tröst.
För det andra befinner sig vår regering i ett komaliknande tillstånd eftersom deras oförmåga att angripa problemet är total. Trots åtskilliga möten med representanter för åkerinäringen förstår inte regeringen vad som sker när den olagliga och oseriösa transportverksamheten slår undan benen för det seriösa företagandet.
Det är direkt provocerande att regeringen uppvisar ett så kapitalt ointresse för de människor som drabbas av detta gissel.
Att polisen under två dagar, rapporterat minst tre rattfyllerister i tunga fordon, borde få varje ansvarskännande politiker att reagera med ryggmärgen och ta redan på varför, vad gör vi och vilka resurser behövs. Det behövs omgående hållbara lösningar för att stävja rattfylleriet.
En påverkad förare i ett tungt fordon är bland det farligaste som finns då det handlar om fordon och fordonskombinationer som kan väga upp emot 40 ton, eller mer.
Lägg därtill att polisen i Helsingborg rapporterat fyra otillåtna cabotageärenden under enbart tre dagar och att de sedan årsskiftet rapporterat hela 50 fall av otillåten cabotagetrafik. Polisen i Helsingborg och Västerås har verkligen rivstartat efter semestern och dessa två enheter visar genom sitt arbete hur stort behovet av kontroller verkligen är.
Skall det seriösa företagandet inom transportnäringen ha en chans till överlevnad måste vi rusta upp kontrollverksamheten, nu!
Regeringen har mest pratat om vad de vill göra men något praktiskt resultat har inte levererats. Visst man har putsat lite här och lite där på lagstiftningen men det är ingalunda tillräckligt.
Det enda påtagliga resultat vi sett under de senaste mandatperioderna, är den faktiska nedmonteringen av trafikpolisen. Det spelar ingen roll vilka lagar som stiftas om det inte sker en fysisk kontroll ute på vägarna. Utan kontroller, blir lagstiftning verkningslös och ska trenden vändas, krävs det mer än tomma ord.
Själv kommer jag och mina partikamrater att ta varje tillfälle som ges för att övriga politiker i Sveriges riksdag inte ska ha en chans att låta detta ämne falla i glömska. Vi tänker påminna dem så ofta vi kan och så länge det behövs!
Thomas Morell
Riksdagsledamot för Sverigedemokraterna
VIDEOINSÄNDARE:
Skicka in din egen videoinsändare till oss på tidningen Proffs: debatt@vagpress.se
Tänk på att videon inte bör vara längre än fyra minuter. I övrigt gäller samma kriterier som för en vanlig artikel – vårdat språk med ett konkret budskap!
Läs även:
Fyra otillåtna cabotage på tre dagar – i Helsingborg
Personal på GDL satte stopp för rattfull chaufför
Grovt rattfull chaufför stoppades efter tips från allmänheten