Att det råder en situation inom svensk transportmarknad som är oacceptabel tror jag nog de allra flesta är överens om. Otillåtet cabotage, olaga yrkesmässig trafik, falskskyltade fordon, manipulerade färdskrivare, insmugglat dieselbränsle, mobila verkstäder, mobila däckverkstäder, falska körkort eller andra falska handlingar är numera vardagsmat inom den viktiga transportbranschen.
Lägg därtill smuggling av narkotika, vapen, sprängämnen och människor in i landet. Att det transporteras ut stöldgods för 2 miljarder kronor årligen har varit uppe i debatter under sommaren. Redan 2012 kunde länskriminalpolisen i Västra Götaland redovisa hur de kriminella nätverken opererade inom transportnäringen och hur de skapade finansiella muskler som sedan investerades i annan kriminell verksamhet.
Jag själv satt under en period som ordförande i Transportsäkerhetsgruppen där flera tunga kriminalpoliser ingick och kunde rapportera om den omfattande brottsligheten som är kopplad till den olagliga trafiken.
Det har snart förflutit tio år sedan frågorna kring den olagliga transportverksamheten kom upp på dagordningen och vad har hänt sedan dess. I ärlighetens namn, inte särskilt mycket. Visst, det har tillkommit klampning och ett skärpt beställaransvar, så långt är det gott och väl.
Problemet är att de som faktiskt utför arbetet ute på fältet, genomför kontroller och lagför de som begår brott nästan har försvunnit helt. Trafikpoliser i yttre tjänst har minskat kraftigt vilket skapat en ohållbar situation för seriösa åkeriföretag och deras anställda. Larmtjänst satte en rubrik på en debattartikel som på ett mycket tydligt sätt speglar situationen i landet ”Sverige ett smörgåsbord för ligor”.
Jag betvivlar inte Jens Holms goda vilja att komma åt den osunda och i vissa delar direkt kriminella verksamheten som sker ute på landets vägar. Finns den politiska viljan kan vi faktiskt göra något åt saken och tvinga regeringen att agera innan den segslitna utredningen skall presenteras.
Vänsterpartiet kan, om man bortser från politiska låsningar, ansluta sig till en majoritet i riksdagen som tvingar regeringen att vidta åtgärder innan 2021. Vad som krävs är att samtliga partier utanför januariöverenskommelsen går samman och driver igenom en satsning på vägkontrollerna. Finns viljan och ambitionen att skydda det seriösa företagandet och dess anställda borde vänsterpartiet kunna ansluta sig till ett sådant förslag. I annat fall är det bara ytterligare tunnor som skramlar tomt i den ändlösa debatten om transportnäringens problem.
Thomas Morell, Sverigedemokraterna
Riksdagsledamot och ledamot av trafikutskottet
Läs Jens Holms debattartikel:
Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?
Thomas MOrell (SD) och Jens Holm (V). Foto: Riksdagen