Debattören tipsar Samskip om hur de kan bli "bäst i klassen". Foto: Proffs/Arkiv Debattören tipsar Samskip om hur de kan bli "bäst i klassen". Foto: Proffs/Arkiv

Debatt

”Jag känner beundran inför Samskips trafikupplägg”

Samskip är en stor aktör som bedriver kombitrafik i bland annat Sverige. Det är mycket klimatsmart och troligen ekonomiskt fördelaktigt att köra upp heltåg från kontinenten till södra Sverige respektive till Mälardalen. Bra där Samskip!


Men varför vill Samskip solka sitt goda anseende med att ha klippkort på alla kontrollplatser som tunga gruppen har i Södermanland och Västmanland, genom att organisera att dragbilar från andra länder stationeras här för att bedriva det som så ofta i praktiken blir olaglig inrikestrafik?

Min bedömning är att det finns en enorm potential av goodwill att kunna marknadsföra sig som det helt fossilfria alternativet för kontinenttrafik för kunder som Stora Enso, Sandvik, ABB, ICA och många fler.

Merkostnaden för att ställa upp en flotta av svenska dragbilar med förare som har kollektivavtalslön, borde verkligen kunna bäras av våra högt miljöprofilerade exportföretag?

Tänk er dragbilar som går på etanol eller gas, kanske även eldrivna dragbilar för den nära distributionen. Från kombiterminalerna, dit trailerna kommit med eldrivna tåg, kan ett svenskt fordon köra de sista 5-500 kilometrarna, helt lagligt, något som ett utländskt fordon i kombitrafik inte alltid kan göra.

Samskip kan ju gå från att vara ett bra miljöalternativ till det enda totala miljöalternativet – bäst i klassen!

Tips från Ronnie Mårtensson

Om artikeln

Publicerad: 2021-05-05 15:55
Kategori: Debatt
Taggar: Cabotagetransport Fossilfritt Klampning Kombitrafik Miljö Polis Samskip Sanktionsavgift Transportstyrelsen