DEBATTARTIKEL

Vem skriver på ett transportavtal där priset ökar med 600 % när det är vindstilla?

På måndagen röstade riksdagen återigen in Magdalena Andersson som statsminister och socialdemokraterna sitter sannolikt på makten fram till valdagen. Magdalena Andersson må vara ny på posten som statsminister, men hon har högst påtagligt varit med och format den tidigare regeringens politik. En politik som för de flesta av landets medborgare är ytterst plågsam ur ett ekonomiskt perspektiv. Samma dag som riksdagen röstade för Magdalena Andersson, förväntades elpriset ligga på skyhöga 4,34 kronor per kWh.
Samma dag ligger bränslepriserna vid pump på 17,29 för bensin och 18,97 för diesel.

Historiskt sett har våra ”transportkostnader” legat i händerna på araberna. När vi elektrifierar så är det vädret (sol/vind/temperatur) samt tyskarnas elpriser som styr. Tidigare energiministern Anders Ygeman skyller ju dessutom även på ryssarna.

Blir det en lång och kall vinter kommer vi att få historiskt höga energipriser och hittills har Kung Bore varit tämligen frikostig med minusgrader!

Att göra en driftsbudget på ett åkeri har aldrig varit helt enkelt. Nu tvingas man dessutom ta höjd för drivmedelspriser som kan fluktuera mellan 50 öre och närmare 5 kronor per kWh. Frågan är om det ens är möjligt att få transportköparna att förstå ekvationen? Vem tar risken att investera i en elektrisk lastbil?

Vem hade skrivit på ett avtal där ett transporterat ton mellan Stockholm och Malmö har en given kostnad, men om det är vindstilla ökar priset med 600 procent? Den transportköparen är inte född än, den saken är klar!

Tala om att det blir viktigt att ha en ”bränsleklausul” i avtalen framöver!

Sammantaget utgör de höga energipriserna en stor ekonomisk belastning för den enskilde medborgaren, men också för industrin. Som en direkt följd av de höga priserna kommer även matpriserna skjuta i höjden, ty produktionen av vår mat blir dyrare.

För lantbruket är det höga dieselpriset mycket kännbart, lägg därtill högre elpriser och kostnader för konstgödsel som stiger dramatiskt. För åkerinäringen är det samma sak, dieselpriserna ökar och därmed måste åkeriet ta ut högre ersättning för att transportera godset. I slutändan innebär det för den vanliga medborgaren att matpriserna stiger, precis som andra varor man är i behov av.

De höga energipriserna innebär att det blir dyrare att bo och att resorna till och från jobbet blir dyrare. De höga dieselpriserna drabbar i slutändan även de som reser kollektivt genom högre biljettpriser eller rent av nedlagda bussturer. Det vi ser just nu är regeringen Löfvens verk eftersom de har låtit miljöpartiet styra i så viktiga frågor som vår energiförsörjning. Det kan inte bli annat än katastrof när politiska beslut tas med Hornstulls tunnelbanestation som utgångspunkt. Landet utanför tullarna är i behov av en stabil energiförsörjning och ett rimligt pris på bränsle.

Skogsindustrin, matproduktionen, energiproduktionen och andra livsviktiga verksamheter för vårt lands välstånd sker i huvudsak utanför de stora städerna. Därför måste människor kunna leva och verka över hela landet. Det blir patetiskt när man hör en riksdagsledamot för miljöpartiet klämkäckt säga att man skall cykla till jobbet. Det kan ju samma riksdagsledamot prova uppe i Norrland där de just satte ett köldrekord på hela minus 37,4 grader i Nikkaluokta. Sverige är avlångt och skillnaderna är stora beroende på var vi bor och det måste man ha förståelse för.

Ingen ifrågasätter målet att minska utsläppen, men vad tjänar det till att slå ut vår egen förmåga att faktiskt bidra till en bättre miljö. Det krävs ekonomiska resurser hos både industri och privatpersoner om vi skall bli effektiva i klimatomställningen.

Det vi ser just nu är direkt kontraproduktivt och tyvärr är den just valda statsministern en del av energikrisen i landet. Det krävs en ny regering som på allvar kan ta itu med de problem vi står inför. Det krävs en regering som inte springer baklänges in i framtiden!

Thomas Morell
Trafikpolitisk talesperson
Sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: 2021-11-30 15:00
Kategori: Debatt
Taggar: