Skyhöga energipriser och drivmedelspriser slår stenhårt mot privatpersoner och företag, det är resultatet av en katastrofal politik från regeringen. Svenska folket är drabbade av en huvudlös politik, där regeringen uppenbarligen inte förstår hur samhället fungerar.
Att vi skall värna vår miljö och människors hälsa är det ingen som ifrågasätter, däremot staplar regeringen det ena olyckliga beslutet på det andra.
När det har gått så långt att regeringen måste ge människor bidrag för att kunna betala sina elräkningar, eller ens ha råd att transportera sig till jobbet, då har man passerat anständighetens gräns – med råge!
Åkerier, entreprenadföretag, skogsentreprenörer och jordbrukare kämpar dagligen för sin överlevnad. Svenska företag hamnar i ett hopplöst läge på en marknad där man har svårt att konkurrera med andra jämförbara länder.
Regeringen vänder småföretagare ryggen och motiverar det skyhöga bränslepriset med att vi måste ställa om.
Vad hjälper det miljö- och klimat om vi slår ut svenska företag och ställer deras anställda utan arbete? Inte ett smack! Regeringen har förlorat sig i ett miljöresonemang som inte håller ihop och det bevisas dagligen.
Låt mig ta ett par exempel ur verkligheten:
– Regeringen motiverar det höga bränslepriset med att transportnäringen skall ställa om. Lastbilarna skall köras på el, säger regeringen. Det låter ju bra, men hur är det ute bland åkerier som vill ställa om delar av sin fordonspark till eldrift? De möter ofta kalla handen från kommuner och elbolag när de efterfrågar mer el till sina företag för att kunna ladda sina lastbilar. Utbyggnaden av elnätet ligger ofta mer än fem år bort i tiden. Det blir ju en hopplös situation när man inte får möjlighet att ställa om till eldrivna fordon utan tvingas betala hutlösa bränslepriser. Ett moment 22 således, där regeringen uppenbarligen inte förstår situationen!
– Ofta hör vi att gods skall lyftas från väg till järnväg, återigen ett resonemang som inte håller ihop. Merparten av transporterna på lastbil går kortare sträckor än tio mil och merparten är bygg- och anläggningstrafik. Alltså verksamheter inom åkerinäringen som aldrig kan övertas av tåg. Ändå envisas man med att lägga skyhöga skatter på lastbilstrafiken för att styra godset till tåg. Dessutom, finns ytterligare problem med ökad godstrafik på järnväg, elen räcker inte! Det finns bansträckningar i Sverige där ökad godstrafik bokstavligt talat suger ut strömmen ur anläggningen och tågtrafiken stannar. Även här håller alltså inte regeringens politik ihop.
I höst är det val, se för Guds skull till att välja rätt parti för att svenska folket skall ha en rimlig chans att kunna leva och verka i hela landet.
Thomas Morell, trafikpolitisk talesperson
Sverigedemokraterna