Allt detta varnade vi Sverigedemokrater för när riksdagen röstade om införandet av reduktionsplikten och vi var ensamma om att säga nej.
När konsekvenserna nu slår stenhårt mot företag och privatpersoner inser fler partier att den kraftiga inblandningen av biodrivmedel är förödande för samhället. Ingen ifrågasätter att vi skall värna miljön, men omställningen måste ske i en takt där företag, privatpersoner och samhälle följer med.
Vi Sverigedemokrater har kommit överens med de andra partierna om att reduktionsplikten skall sänkas vid 1 januari 2024.
Den överenskommelsen ligger fast. Vi tycker dock att det hade kunnat göras mycket tidigare och beklagar att de andra partierna i vårt samarbete inte mäktade med en sådan nödvändig prioritering.
Liberalerna vill snarare höja reduktionsplikten, än att sänka den. Moderaterna vill skydda oljebolagens intressen, men vänder samtidigt en stor mängd företagare och privatpersoner ryggen i denna viktiga fråga.
Vi gläds ändå åt att vi tvingade igenom en sänkning reduktionsplikten, även om det tyvärr drar ut på tiden. Utan oss vid förhandlingsbordet hade det sannolikt inte skett över huvud taget.
De höga bränslepriserna leder inte till en förbättrad miljö, snarare tvärtom. För både företag och privatpersoner begränsas möjligheten att köpa ett miljövänligt fordon kraftigt, på grund av att de ekonomiska marginalerna minskar kraftigt.
Inom transportnäringen ser vi en tydlig ökning av ”mobila tankstationer” där utländska aktörer kan köpa billig öststatsdiesel till kaffepengar jämför med priset vid pump i Sverige. Det höga bränslepriset är direkt skadligt för miljöarbetet men inte minst för det seriösa företagandet i Sverige.
För oss Sverigedemokrater är det en gåta hur Moderater och Liberaler kan lämna så många företag och privatpersoner i sticket för att skydda de stora oljebolagen.
Vi Sverigedemokrater står fast vid vår inställning om att en tidigarelagd sänkning av reduktionsplikten hade varit möjlig och vi viker inte en tum från den uppfattningen. Men ett avtal är ett avtal och det måste vi hedra.
Vi ser hur hårt de höga bränslepriserna slår mot både privatpersoner, företag, miljöarbete och samhället. Det märkliga är vi tycks vara ensamma med den insikten.
Thomas Morell, riksdagsledamot
Sverigedemokraterna