DEBATTARTIKEL

Transportföretagen: ”Vi vill också se kosläpp men inte minskade resor”

I en intervju med Sveriges Radio Ekot (9/3) pressas landsbygdsminister Peter Kullgren om metangasutsläppen från kossor. De är inte så lätta att minska. Som ett alternativ till att minska utsläppen från kossor säger Peter Kullgren att vi kan välja att resa mindre.
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Vi tror egentligen inte att ministern innerst inne menar att vi ska resa mindre, men vi tar ändå avstamp i intervjun i Ekot. Det är nämligen inget ovanligt att politiker och andra slentrianmässigt säger, mer eller mindre genomtänkt, att vi måste minska trafikarbetet om vi ska lösa transporternas klimatproblem. Vi måste minska våra ”onödiga” transporter, vad nu det betyder?

Men ingen ger exempel på hur detta ska gå till. Ska vi ransonera resandet? Att Kalle får köra bil på måndagen, medan Lisa får köra bil på tisdagen?

Vi blir allt fler svenskar. Enligt SCB beräknas vi vara drygt 11 miljoner invånare om tio år. Hur en ambition att minska trafikarbetet går ihop med att vi blir fler är en fråga som saknar svar. Ekonomisk utveckling och en ökande befolkning är viktiga drivkrafter.

Utan transporter stannar Sverige. Ja, det är faktiskt så att utan transporter har vi inget samhälle. Transporter, oavsett om vi pratar om transporter av människor eller varor, har i alla tider och i alla samhällen varit helt nödvändiga för samhällens framväxt och utveckling. Det gällde igår. Det gäller idag. Och det gäller i framtiden. Ett samhälle med minskande transporter är ett stagnerande samhälle, både ekonomiskt och kulturellt.

Så ja, vi ser fram emot att transporterna kommer öka under kommande decennier, till följd bland annat av att vi blir fler svenskar, att specialiseringen inom näringslivet fortsätter och att handel och tillväxt utvecklas. Och att landets åkerier transporterar kossornas mjölk till kyldiskarna i landets livsmedelsaffärer.

Sverige har som nation de allra bästa förutsättningar att med hjälp av goda exempel, ny teknik och innovationer ta täten i omställningen av transportsektorn. Istället för att prata om att begränsa transporterna eller resa mindre borde vi prata om att bejaka de hållbara transporterna och kraftsamla för att underlätta transportsektorns omställning. Det är också så vi tjänar som föredöme för andra länder och lockar dem att följa efter. Genom export av världsledande teknik kan vi bidra till att minska koldioxidutsläppen i andra länder.

Peter Kullgren, vi hejar på landets lantbrukare och svensk livsmedelsindustri. Liksom svensk åkerinäring kämpar den med höga kostnader i förhållande till omvärlden och en annalkande lågkonjunktur. Precis som svensk åkerinäring har den ett högt miljömedvetande. Vi ska stärka både svensk transportsektor och svenskt jordbruk. Det gynnar Sverige och det gynnar klimatet. För utan transporter dör svenskt lantbruk.

Marcus Dahlsten
VD Transportföretagen

Om artikeln

Publicerad: 2023-03-15 10:42
Kategori: Debatt
Taggar: Klimatavtryck Kosläpp Politik Transportföretagen