DEBATTARTIKEL

Transportstyrelsen – det största hotet mot svensk åkerinäring

Hallå alla oseriösa åkerier som vill göra sig en hacka i Sverige. Snart är det fritt fram för er att breda ut er över landet och ta över alla körningar. Risken att ni blir stoppade av en fungerande kontrollverksamhet är minimal. Våra svenska politiker har under många år blundat för det faktum att polisledningen mer eller mindre lagt ner trafikpolisen.

Ni som kommer från Norden kan i lugn och ro planera era transporter utan att oroa er för att någon myndighetsperson skulle ha synpunkter på era förehavanden. Skulle det ändå slumpa sig så att ni träffar på enhet som hindrar er framfart är det ändå ingen som kan hålla er i mer än 36 timmar. Sen är det bara att fortsätta.

Ni behöver inte vara rädda för att någon myndighet i Sverige kommer åt er heller för de kan inte agera utanför landets gränser. Har ni varit förutseende och köpt falska registreringshandlingar och annat nödvändigt på den svarta marknaden kan ni vara extra lugna, åklagarna lägger inte någon tid på efterforskning utan lägger ner ärendet snabbare än tanken.

Annat är det för de svenska åkerierna, de granskas nämligen av Transportstyrelsen, ett påfund som infördes 2011. Mycket kan man säga om Transportstyrelsen kontroller, men det är svårt att säga att de håller en rimlig nivå kompetensmässigt. Milt sagt är kontrollerna under all kritik, myndighetens främsta uppgift tycks vara målet att slå ihjäl seriösa åkeriföretag. I dagsläget är det inte den oseriösa utländska verksamheten som utgör det största hotet mot de svenska åkeriföretagen, det är den så kallade tillsynsmyndigheten som utgör det största hotet.

I snart sagt varje tillsynsärende visar myndigheten upp en kompakt brist på kompetens och skickar på åkerier sanslösa sanktionsavgifter för bagateller. Visst, det händer faktiskt att myndigheten gör rätt och hittar allvarliga överträdelser, märkligt vore det annars. Svensk åkerinäring behöver kontrollmyndigheter som upptäcker det medvetna fusket och inte sitter och räknar på skitsaker som skapas av ett digitalt system som inte håller måttet. Nivån på Transportstyrelsen kontroller är anmärkningsvärt låg, för att inte säga pinsamt låg!

Jag brukar ha förtroende för myndigheter och att myndighetspersoner har god kunskap om vad de håller på med. Jag har haft en stark tro till att myndighetens handläggare går på fortlöpande utbildningar och lär sig hur olika branscher och näringar fungerar. Att de håller sig i framkant om hur saker utvecklas och vart vetenskapen är på väg. Men under de senaste åren har jag fått åtskilliga bevis att det inte är så på alla myndigheter. Här utmärker sig Transportstyrelsen på ett negativt sätt. Det är snarare så att myndighetens brist på kompetens pressar hårt arbetande företagare så att de till slut inte orkar driva sina åkerier vidare.

För de åkeriägare som utsatts för Transportstyrelsens så kallade kontroller har vardagen blivit till ett helvete. Ursäkta uttrycket men det är så det känns när man blir oskyldigt dömd av en myndighetsperson som saknar all form av kompetens för det uppdrag denne har att utföra.

Det är så det känns när man inte kan fortsätta driva det företag man byggt upp kanske ihop med far eller farfar.

Den senaste tiden har jag delgivits mer än en osannolik historia hur åkerier blir behandlade av myndigheten idag. För några veckor sedan talade jag med en kvinna som driver ett svenskt åkeri tillsammans med sin man sedan några år tillbaka. De kommer ursprungligen från södra Europa. Hon kände att myndigheten utövade rasistiska metoder för att få dem ur landet. Åkeriet betalar skatt, arbetsgivaravgifter, försäkringar och köper all sin diesel i Sverige. De har svenska förare anställda i åkeriet och gör allt enligt boken. Visst de har haft tillsyner men de har betalat sina sanktioner och sonat sina överträdelser. De försöker verkligen få ihop vardagen med allt vad det innebär.

Förra fredagen togs ett beslut om att åkeriet skulle förlora sitt trafiktillstånd med omedelbar verkan, oklart varför eftersom Transportstyrelsen inte meddelat sitt beslut. Ingen information framfördes till åkeriet, utan det var slumpen som gjorde att åkeriet fick besked om att tillståndet var återkallat. Vid fråga till myndigheten var svaret att beslutet kommer på posten inom några dagar.

Handläggaren har dessutom gått på semester. Det var alltså det sista handläggaren gjorde innan semestern började. Jag undrar om det var med stolthet tjänstemannen eller kvinnan färdades hem till semestervistelsen med vetskapen att ha krossat ännu ett åkeri? Trevlig semester på dig! Fick du en bonus också? Du har precis förstört minst 30 personers sommar.

Jag anser att våra åkerier ska kräva en högre kompetens på myndigheten. Jag vet att det finns åkare som gärna ställer upp och förklarar hur saker fungerar i verkligheten. Åkare som gärna tar emot en tjänsteman från myndigheten och förklarar hur arbetet går till på ett åkeri. Åkare som gör allt rätt men ändå åker på sanktionsavgifter på grund av att kompetensen är alldeles för låg hos handläggare och chefer på Transportstyrelsen.

Varför vill ni inte åka ut till åkerierna? Är ni rädda för att möta verkligheten eller är ni rädda för att se att saker kanske inte alltid är så lätt i verkligheten?

Jag har flera gånger givit förslaget att personal på myndigheten skulle kunna förstå allt mycket bättre om man såg hur det fungerade där det händer. Nej det är lättare att ta ett beslut, skicka ett brev och ta semester innan det kommit fram till mottagaren. Utomordentligt dålig myndighetsutövning.

Sanningen är att vi i Sverige har en myndighet som inte har någon som helst kunskap om hur den näring de kontrollerar fungerar i verkligheten. Vi har en myndighet som tror att man planerar efter väderlek och om det snöar för mycket på morgonen så stannar lastbilarna hemma. Vi har en myndighet som tror att det finns parkeringsplatser var 4,5:e timma längst alla vägar. Och att parkeringsplatserna alltid har plats för ett 24 meters ekipage till.

Vi har en myndighet som verkar älska att trakassera och bedöma åkerier genom att tyda lagen efter eget huvud och inte prata med åkeriet ens i telefon. Nej nu skickar vi brev eller mejl. Brev är bäst för det tar några dagar innan det kommer fram och då hinner man göra sig oanträffbar innan.

Transportstyrelsens uppdrag har totalt misslyckats. Ja kanske inte om man ser på den oseriösa näringen för den kommer ju att blomstra när ingen i landet kommer att våga riskera sitt bolag längre. Ska vi kunna få tillbaka en bra och sund åkerinäring så måste kompetensen höjas på myndigheten. Och det med omedelbar verkan. Gör om och gör rätt!

Är det något åkeri som vill hjälpa till att höja kompetensen på Transportstyrelsen?
Skriv till mig på akarensverige.se > kontakt eller mejla till gunvor@akarensverige.se

Gunvor Karlsson
Åkaren Sverige

Om artikeln

Publicerad: 2023-06-27 09:06
Kategori: Debatt
Taggar: Åkaren i Sverige Företagskontroller Schysta villkor Transportstyrelsen