Så inleder Thomas Morell (SD) sin debattartikel.
Det verkar finnas en kunskapslucka om skrivningen i lagtexten hos regeringen. Faktum är att det inte alls är förbjudet att köra med sommardäck nu i april. Lagen kräver att vinterdäck skall användas om det råder vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars. Att straffa någon som kör med sommardäck med stöd av lagen om vinterdäck, den möjligheten upphör den 31 mars.
Huruvida det är lämpligt att köra med sommardäck, det är en helt annan sak.
Kärnfrågan är ändå, finns det bevis för att någon har kört med bristfälliga däck?
Innan man hänger ut en hel bransch borde man skaffa sig underlag som stödjer det påståendet!
Sin vana trogen hakade Trafikverkets presschef på detta drev mot framför allt den tunga trafiken och även han pekade på att det är bristfällig utrustning hos primärt den tunga trafiken som bidrar till störningar i vägtrafiken vid vinterväglag. Visst, det finns säkert de som har dåliga däck men i sin iver att få bort fokus på Trafikverkets ansvar kastar både regeringen och Trafikverket ur sig generella anklagelser mot en hel yrkeskår. Det är varken korrekt eller klädsamt.
Den 3 januari blev det stopp på E22 och mer än 1 000 fordon fastnade i snömassorna. I den efterföljande debatten och analysen var kritiken massiv mot Trafikverkets ”bristande förmåga”, i klartext, de klarar inte sitt uppdrag.
Den 2 april drog ännu ett snöväder in, den här gången var det Skaraborg som drabbades. E20, Rv 26, Rv 44, Rv 46, Rv 47 och Rv 49 blev oframkomliga och många bilister och yrkesförare blev sittande upp mot 18 timmar eller mer. Hela vägnätet i Skaraborg var i stort sett lamslaget.
Det här är bara två exempel av en lång rad av störningar i vägtrafiken denna vinter. Gemensamt är Trafikverkets ständiga påhopp på den tunga trafiken som tyvärr regeringen nu också verkar anamma. När lastbilarna stod still i Skaraborg fick jag mängder av bilder och videoklipp som visade samma sak, vägarna var oplogade och under snön låg ett rejält islager.
Det är uppenbart att insatser skickats ut för sent och i för liten omfattning. När bilar och lastbilar väl fastnar blir det stopp, det är en naturlig följd. Då är det för sent.
Bristerna i Trafikverket upphandlingar av underhållet av våra vintervägar har varit föremål för kritik i många år. I år har kritiken nått orkanstyrka men Trafikverket skyller allt på den tunga trafiken och kommer med generella påståenden om att lastbilarna är undermåligt skick. Det är inget annat än ett hån mot alla seriösa åkerier och deras förare.
Att ständigt beskylla denna yrkeskår för att åka omkring med dålig utrustning när det grundläggande problemet är Trafikverkets bristande ansvar för underhållet av våra vintervägar är direkt felaktigt och okunnigt. Dessutom är det ca. 450 plogbilar färre i år som skall hålla vägarna i trafiksäkert skick, det begriper var och en att det får konsekvenser.
”Bristande förmåga” är ett akademiskt sätt att uttrycka det som vanligt folk kallar för inkompetens. Det är sannerligen dags att städa upp i Trafikverkets ledning och se över myndighetens organisation. Det får helt enkelt inte bli en sån här vinter till, landets yrkesförare måste kunna utföra sitt arbete på ett väl fungerande vägnät.
Nämnde jag något om Trafikverkets andra ansvarsområde – järnvägen? Nej, den fungerar inte den heller!
Thomas Morell, Sverigedemokraterna
Vice ordförande trafikutskottet