Vi lever i en orolig tid. Det märks runt köksborden, i lunchrummen och i mötena mellan människor. Kriget känns nära, den grova brottsligheten gör sig påmind i vardagen, och för många höjs räkningarna snabbare än lönen.
I det läget går Sverige, och Europa, till val den 9 juni.
Valet handlar ytterst om vår säkerhet här i Sverige. Om frågorna som får de stora rubrikerna. Att vi ska stå upp för Ukrainska folkets rätt att leva sina liv i frihet och demokrati.
Men jag vill också lyfta det som sällan får rubriker men som direkt påverkar alla er som arbetar i vägtransportbranschen. Det handlar om att vi måste ta tillbaka kontrollen över svensk arbetsmarknad från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Den så kallade arbetslivskriminaliteten måste bekämpas.
För Sverige har blivit farligare. Det märks i vardagen och för många transportarbetare och transportföretagare märks det också på jobbet.
Transportsektorn är en riskbransch för arbetslivskriminalitet. Det var därför vi socialdemokrater lagt vår energi på att baxa igenom det så kallade vägpaketet i EU så att svenska kollektivavtal ska gälla på svenska vägar. Nu behöver vi se till att dessa följs. Vi behöver därför en nationell yrkestrafikinspektion för att säkerställa efterlevnaden av de nya reglerna.
Det här är en viktig grund för att säkerställa tryggheten för svenska transportarbetare, men det är uppenbart att mer fortfarande behöver göras.
Jag vill använda EU för att ta tillbaka kontrollen över svensk arbetsmarknad från skurkföretag och kriminella.
Det behöver bli svårare att fuska, enklare att åka fast och mer kännbart för de som blir straffade.
Därför har Socialdemokraterna presenterat tio EU-förslag för att göra just detta. Låt mig ta några exempel.
Jag vill ta kampen mot EU-regler som skapar kryphål för utländska arbetsgivare som vill utnyttja arbetskraftsinvandrare.
Det kan handla om den makedonske chauffören, som får jobb i Bulgarien, men som aldrig jobbar där utan direkt skickas vidare till Sverige och utnyttjas till dåliga villkor och uselt betalt.
Det är ett systemfel som inte bara drabbar individen, utan också i förlängningen arbetstagare och företagare i Sverige som konkurreras ut.
Vi måste också ha ett gemensamt näringsförbud i EU. Dömda kriminella ska inte kunna ta färjan över Östersjön och sedan återkomma med samma affärsmodell under utländsk flagg.
Det handlar också om kamraten som kör budbil eller färdtjänst där firman som vann senaste upphandlingen inte har några direktanställda chaufförer, det har ibland heller inte firman i ledet under.
Det är för enkelt för kriminella att gömma sig bakom långa led av underleverantörer. Vi måste se till att begränsa antalet led av underleverantörer till två och att huvudentreprenören alltid kan utkrävas på arbetsmiljöansvaret för samtliga anställda oavsett vilket led.
Jag vill använda EU för att ta tillbaka kontrollen över svensk arbetsmarknad. Livnär man sig på att utnyttja andra människor ska man inte sova gott om natten.
Var med och gör något stort. Ta gemensamt ansvar för Sverige i valet 9 juni.
Johan Danielsson
LO-förbundens kandidat och nummer 2 på Socialdemokraternas lista till EU-valet