Shihao Fu är teknologianalytiker på IDTechEx och skriver i sin debattartikel; År 2044 förväntas den globala lastbilsflottan kommer att ha ytterligare en halv miljon autonoma L4-förare. Övriga förare kommer att fungera som arbetsledare eller arbeta i mindre utvecklade regioner. D
Den autonoma lastbilsindustrin förväntas ha en årlig tillväxt på 25,6 procent under de kommande 20 åren. Detta är ett av nyckelresultaten från den nya IDTechEx-forskningsrapporten, ”Autonomous Trucks 2024–2044: Technologies, Trends, Forecasts”.
Lastbilar har länge ansetts ha stor potential för att kommersialisera autonoma körsystem. Jämfört med robotaxis och andra mobilitetstjänstinriktade autonoma plattformar, behöver företag inte fokusera lika mycket på användarupplevelse eller integration i samhället.
Syftet med autonoma körsystem i lastbilar är att ta itu med flera kritiska frågor inom branschen där förarhantering är den mest framträdande. Instabila sociala förhållanden och covid-19 har avskräckt många från att bli lastbilschaufförer och många unga är ovilliga att tillbringa sina liv på resande fot när man i stället kan studera och bygga en karriär.
Den åldrande befolkningen förvärrar arbetskraftsbristen vilket gör att det minskande antalet förare orsakar en flaskhals för landtransporter. Färre förare innebär att transportörer tvingas höja lönerna för att attrahera nya och lämpliga förare vilket höjer driftskostnaderna.
Säkerhet är en annan avgörande faktor i lastbilsbranschen. Enligt ”Intelligent Safety White Paper for China’s Road Freight Industry”, sker det 3,7 olyckor per miljon kilometer i Kinas fraktindustri vilket motsvarar en trafikolycka per förare var 16:e månad. Den årliga försäkringsutbetalningen är motsvarande cirka 45 000 svenska kronor per fordon där 37 procent av olyckorna tillskrivs förarfel och 35 procent relaterade till bristen på hjälputrustning.
Data från Federal Motor Carrier Safety Administration indikerar att tunga lastbilar och bussar i USA har 0,1 olyckor per miljon kilometer, varav 1 procent är dödliga. Den betydande skillnaden beror på skillnader i vägtrafikinfrastruktur mellan västra och östra Kina, skillnader i förvaltningsregler mellan utvecklade och underutvecklade områden och minskade försäkringskostnader och personskadeersättning.
Att använda autonoma långdistanslastbilar har potential att minska antalet olyckor eftersom autonoma körsystem inte blir distraherade och kan underlätta mer effektiv kommunikation med andra fordon eller enheter. IDTechEx nya rapport fördjupar sig i smärtpunkterna med att kommersialisera autonoma lastbilar och lyfter fram anledningarna till att branschen väljer autonomi.
År 2024 genomför lastbilsföretag aktivt autonoma kommersiella tester i hopp om att ta itu med de tre svåra områdena. Efter att ha studerat mer än tio av de största autonoma lastbilsföretagen har IDTechEx skissat upp två huvudsakliga kommersialiseringsvägar. Dessa vägar påverkas av statliga bestämmelser om testning av autonoma fordon i olika länder, med vissa regioner som tillhandahåller detaljerat policystöd specifikt för autonoma lastbilar.
Väg 1: Gå från L2 till L4
Ledd av Inceptio, innebär den första vägen att gradvis uppgradera det autonoma körsystemet i fordon från nivå 2 (L2) till nivå 4 (L4). Målet är att använda L2 avancerade förarassistanssystem (ADAS) för att bana väg för kommersialisering och samla in verklig data för att förbereda för L4 autonoma körsystem. Även om L2 inte kan ersätta förare, kan det lindra trötthet, förlänga körsträckor och öka säkerheten. På den kinesiska marknaden kan transportörer gå ner från två förare till bara en på längre rutter tack vare den bekvämlighet och säkerhet som finns tillgänglig från L2-L3 ADAS-lastbilar.
Väg 2: Etablera L4 fasta rutter av hög kvalitet
Den andra vägen fokuserar på att etablera högkvalitativa L4 fasta rutter, så kallade ”hub-till-hub” för korta avstånd motsvarande cirka 320–540 kilometer autonoma eller obemannade transporter. Sveriges Einride är ett anmärkningsvärt exempel på ett företag som gör detta med tre ruttp i Storbritannien, Norge och Sverige. Företag måste förplanera och sätta upp relaterade hjälpanläggningar längs vägen för att säkerställa en smidig drift av L4 autonom körning. Som ett ellastbilsföretag har Einride designat ett autonomt körnätverk kallat ”Grids” för att hantera flottoptimering, fordonsbyten och batterihanteringsoptimeringar. Einride verkar redan självständigt i Europa och USA.
IDTechEx rapport ger en djupgående analys av dessa två kommersialiseringsvägar och erbjuder regionspecifika och marknadsspecifika prognoser.
IDTechEx anser att L4 autonoma lastbilar i det aktuella skedet kräver effektivare ruttplanering för att minska osäkerheter längs vägen och på så sätt förbättra kvaliteten på Operational Design Domains (ODD). L4-hub-till-hub-transporten kan hantera last från flera kunder och maximera användningen av samma ODD för L4-nivåtransport. Detta tillvägagångssätt kan spara fordonsenergi och förbättra fordonsutnyttjandet.
IDTechEx har spårat globala och regionala ledare inom autonom lastbilsförsäljning och funnit ökande skillnader mellan dem. Marknadsmiljöerna i var och en av de tre stora kontinenterna har fostrat sina egna ledande företag. I Europa utmärker sig Einride som ledande och uppnår kommersiell verksamhet på L4-nivå i tre regioner. Einride har en mycket integrerad förvaltningsplattform som övervakar flottans drift, energihantering och fraktvolymer.
För att ta reda på mer om denna nya IDTechEx-rapport, inklusive nedladdningsbara exempelsidor, besök IDTechEx.com/AutoTrucks.
Vill du ta del av hela portföljen av marknadsundersökningar för autonomi, besöker du IDTechEx.com/Research/Autonomy.
Shihao Fu
Teknologianalytiker på IDTechEx