Vi kan kalla honom ”Kent”. Han är i dag 44 år och har kört lastbil sedan 2000. Dessutom är han lärare och behöver för det yrket ha även sina tunga behörigheter.
I sin debattartikel skriver Kent; 2018 upptäcker man ett hjärtfel på mig, men kan inte konstatera exakt vad det beror på och hur det uppstått. Jag får då en pacemaker insatt och mediciner. Transportstyrelsen gör en utredning och tillåter mig att fortsätta köra lastbil utifrån mitt hälsotillstånd.
När det var dags att förnya körkortet 2022 gjordes det en ny undersökning i samband med min egen hälsodeklaration. Åter får jag klartecken att jag är fullt kapabel att köra lastbil.
I maj 2023 får jag en märklig känsla i kroppen och beslutar mig för att åka in akut för att undersöka så det inte är allvarligt och blir då inlagd över helgen. En läkare tar en mängd prover för att man vill gå till botten med vad mitt hjärtproblem faktiskt är.
Under hösten 2023 får jag besked från min hjärtläkare att jag har ett genetiskt fel som förkortas LMNA. Rekommendationen för den som har LMNA är att sätta in en ICD som är en typ av pacemaker med hjärtstartsfunktion.
Och det är här som allt strular till sig. Man får inte köra lastbil eller buss med en ICD i kroppen.
Jag älskar att köra lastbil och utsikterna att förlora mina tunga behörigheter har gjort att jag ännu inte fått en ICD insatt vilket gör att jag får behålla mina behörigheter och fortsätta köra lastbil i yrkesmässig trafik.
I samma ögonblick jag går vidare med ICD och påbörjar behandling som ska få mig att må bra, prestera bättre och bli en person som med större sannolikhet ska kunna vara en pålitligare individ i alla sammanhang, då sätter sig Transportstyrelsen på tvären och kommer att dra in behörigheterna om jag går vidare med detta.
Och det är här jag känner mig så sjukt särbehandlad. Jag har alltså som jag själv ser det fått två val – att leva ett ännu bättre liv eller jobba med lastbilar. Jag vet vilket val som är det korrekta ur ett hälsotillstånd, men köra lastbil är en del av min identitet. Alla som känner mig vet hur mycket jag lever för detta yrke.
Jag kan inte förstå resonemanget som Transportstyrelsens föreskrifter innebär – att det är okej för mig att köra lastbil som det är i dag med en pacemaker och mediciner, men om jag vill förbättra min hälsa ytterligare, då ska behörigheterna dras in? Vari ligger det rimliga i detta?
Jag är inte beredd att lägga CE på hyllan än, men tankarna snurrar hela tiden i mitt huvud och hur mycket jag kommer att sakna att köra lastbil och om jag kommer att kunna fortsätta mitt andra yrke som lärare. Jag tar hjälp av en kurator för att kunna lätta mina tankar.
Fakta om ICD och körkort
”Att man har en hjärtsjukdom som motiverar ICD-behandling innebär att man inte är behörig för körkort klass C eller högre. För körkort upp till klass BE är man behörig, men inskränkningar kan förekomma beroende på den bakomliggande sjukdomen. Ibland kommer Transportstyrelsen kräva läkarintyg i samband med förnyelse av körkort, och ibland krävs tätare körkortsförnyelser.
Den som fått en primärpreventiv ICD skall inte köra bil den första månaden efter operationen.
Den som fått en sekundärpreventiv ICD, dvs haft en allvarlig arytmi eller hjärtstopp före operationen, skall inte köra bil på tre månader, och skall ha klartecken från sin läkare att börja köra igen därefter.
Den som har en ICD och drabbas av allvarlig arytmi som leder till korrekt ICD-chock skall heller inte köra bil på tre månader och ha klartecken från sin läkare att börja köra igen därefter. Den som drabbas av en felaktig chock kan återgå till bilkörning efter bedömning av ansvarig läkare.”
Mer information om vad en ICD är och vad som gäller om du har eller ska få en sådan inopererad, finner du här.