Ännu viktigare blir det när Fehmarn Bälttunneln mellan Tyskland och Danmark står klar 2029 och som möjliggör ännu effektivare transporter mellan södra Europa och Danmark och Sverige.
Men i dag finns det hinder som gör det omöjligt att mellan Danmark och Sverige köra med fordon som är längre än 34 meter.
I Danmark är det till exempel endast tillåtet att köra med fordon som har en maxlängd på 34 meter och det gäller bara på ett fåtal motorvägssträckor. I Sverige är det tillåtet att köra med fordon som är 34,5 meter, men bara på så kallat ”utpekat statligt vägnät” samt på kommunala anslutningsvägar fram till viktiga logistiska punkter. Olika regler finns på fler områden som förhindrar gränsöverskridande långa transporter. Inte helt koordinerat alltså.
Rent praktiskt innebär detta att de längre lastbilskombinationerna enligt svenska specifikationer – som blir över 34 meter långa – inte är tillåtna att köra i Danmark.
Det resulterar i att våra svenska och danska transportföretag, som ofta är internationellt verksamma, inte kan optimera sina resurser. De vågar inte investera i fordon som riskerar att bara få köra på den ena sidan av Öresundsbron, när det ofta finns ett behov av att kunna korsa gränsen och frakta gods mellan Danmark och Sverige.
Inte minst ur klimatsynpunkt och möjligheten att minska koldioxidutsläppen är detta mycket negativt med tanke på att längre fordon också innebär minskade utsläpp per transporterad volym. Dessutom skulle det kunna ge mindre trängsel och bättre ekonomi för transportföretagen. Det potentiellt bättre utnyttjandet av materialet minskar också de allvarliga konsekvenserna av bristen på kvalificerade förare.
Vi uppskattar att såväl transportminister Thomas Danielsen i Danmark som infrastrukturminister Andreas Carlson i Sverige med berörda myndigheter har öppnat för längre fordon i respektive land.
Sverige och Danmark är två länder som har mycket täta förbindelser och som också har en mycket omfattande handel länderna emellan. Båda länderna har också stora internationella transportföretag som skapar arbetstillfällen och sysselsättning, men som också ligger i framkant då det gäller mer hållbara och klimatsmarta transportlösningar.
För att dessa transportföretag även i framtiden ska kunna ligga i framkant – och bidra med goda transporter, skapa arbetstillfällen och öka möjligheterna för våra respektive länders företag att snabbt få ut gods och varor på marknaden, vill vi nu att transportminister Thomas Danielsen och infrastrukturminister Andreas Carlson tar nästa steg. Gör det möjligt att kunna köra med fordon som är upp till 34,5 meter mellan Danmark och Sverige och utökar det tillåtna vägnätet för dessa fordon i respektive land.
Låt oss sätta ett mål om att lösa detta innan årets slut. Danske Speditører och Sveriges Transportindustriförbund – tillsammans med Øresundsbron – bidrar gärna med konkreta lösningar och erfarenheter. Vi kan ses i Köpenhamn eller Malmö, eller varför inte mitt emellan på Öresundsbron?
Martin Aabak, vd Danske Speditører
Mats Nordin, ordförande Sveriges Transportindustriförbund
Linus Eriksson, vd Øresundsbron