DEBATTARTIKEL

Morell (SD): ”Myndigheter skall vara sakliga och opartiska”

I SvD Näringsliv från den 9/8 och 11/8 uttalar sig ledande företrädare i form av måldirektör för Trafikverket på ett sätt som knappast kan tolkas som annat än osakligt och partiskt. Här recenseras nämligen regeringens politik och det framförs förslag som inte är förankrade politiskt. Detta är minst sagt uppseendeväckande. Jag ställer mig frågande till om ansvarig generaldirektör har koll på sin ledning? Vad gäller då saken kan läsaren fråga sig?

Jo, de senaste fem till sex åren har den positiva utvecklingen avseende döda i trafiken stannat upp. Antalet döda ligger numera kvar på i stort sett samma nivå år till år. I detta sammanhang går en representant från Trafikverkets ledning ut med att ”Det blir svårt att nå målet om vi inte tar till mer drastiska åtgärder. Vi gör alldeles för lite med infrastrukturen för att det ska få genomslag.”.

Uttalandet kommer ifrån samma myndighet som har det faktiska ansvaret för att delmålet mot ”nollvisionen” ska genomföras. För den oinvigde så sitter Trafikverket på en årlig budget motsvarande 80 miljarder kronor och en nationell infrastrukturplan på ca 800 miljarder kronor. Ekonomiska medel kan knappast vara huvudproblemet.

Vidare kritiseras politiska beslut och prioriteringar ”Även om mittseparering är det mest lönsamma så är pengarna genom politiska beslut ofta låsta i andra projekt. Det finns ju en konkurrens med allt som sker på järnvägssidan just nu.”.

Detta kommer ifrån en myndighet som sedan sammanslagningen av Banverket och Vägverket till Trafikverket 2010, med ca 5 000 anställda, har växt till nästan 11 000 anställda 2024. Här kan vi börja tala om prioriteringar. Inte en enda av dessa 11 000 anställda bygger eller underhåller en meter väg eller järnväg. Det är bara tjänstemän som har tillkommit på dess 14 år. Vidare är det lätt att glömma bort att de underlag som vi som politiker fattar beslut på är framtagna av just Trafikverket.

Det slutar tyvärr inte här utan samma måldirektör ger sig också på hastigheten på svenska vägar ”Gick vi över till 30 kilometer i timmen skulle det få stor effekt, även på buller och utsläpp. Men Sverige är inte ens med i matchen här.”

Vad är detta för uttalande?
För det första så är detta i de allra flesta fall en kommunal fråga då denna typ av 30-väg oftast ligger i städer eller tätbebyggda områden, där kommunen är väghållare. Riktar Trafikverket sålunda kritik mot Sveriges samtliga kommuner eller försöker man genom den här typen av uttalande påverka det kommunala självstyret? Högst anmärkningsvärt.

Sägs det då inget vettigt kan läsaren fråga sig? Jo, det gör det faktiskt. Insmugit i texten finns en bisats ”Vi har också färre poliser ute på vägarna.” som faktiskt är något som även vi Sverigedemokrater påtalat under lång tid och driver på regeringen om.

Här har vi presenterat ett konkret förslag till justitieminister Gunnar Strömmer (M). Vi inväntar fortfarande svar. Tyvärr är dock Trafikverkets måldirektörens lösning på problemet med färre poliser – mer kameraövervakning.

En kamera upptäcker dock inte påverkade förare, körkortslösa förare, avställda/körförbudsbelagda fordon eller kriminella som nyttjar våra vägar för sin verksamhet. Att få ut fler poliser på vägarna har, förutom positiv inverkan på trafiksäkerheten, även en stor och viktig roll i kampen mot den eskalerande brottsligheten. Vi kommer under inga omständigheter stödja förslag om ökad kameraövervakning, vi vill ha ut duktiga poliser på vägen som aktivt bidrar till ökad säkerhet samt försvårar för kriminella nätverk att nyttja våra vägar.

Samma måldirektör avslutar det relativt omfattande reportaget med ”Jag skulle gärna se att vi införde en spärr som hindrar bilisterna att köra för fort. För varför ska vi ha bilar som kan köra snabbare än högsta tillåtna hastighet.”.

Vad en måldirektör har för personlig uppfattning kring olika åtgärder och förslag borde rimligen stanna vid just en personlig uppfattning och inte torgföras på detta sätt, då denna typ av förslag överhuvudtaget inte är politiskt förankrade. Det här är synnerligen besvärande som jag ser det. Trafikverket är en av alla våra statliga myndigheter som rimligen skall följa devisen om saklighet och opartiskhet. Hela detta reportage och alla dessa uttalanden väcker frågor som jag kommer att behöva få klarhet i och då från ytterst myndighetsansvarig, det vill säga Trafikverkets generaldirektör.

Thomas Morell (SD)
Vice ordförande Trafikutskottet
Riksdagsledamot

Om artikeln

Publicerad: 2024-08-13 13:00
Kategori: Debatt
Taggar: