Nils fortsätter: Problemet är BK4-vägarna och egentligen även BK1 stort sett i alla kommuner. I exempelvis Västerås är vägar ner till hamnen BK2. Även i Köping finns problemet och även vid stålverket Ovako i Smedjebacken för att nämna exempel i min närhet. Alla är platser där tunga transporter måste färdas när de utför transporter.
Om man går in och tittar på Trafikverkets kartor gällande bärighetsklasser menar jag att man ska kunna lita på den informationen och med tanke på hur det ser ut verkar det tämligen uppenbart att det finns brister i kommunikationen mellan Trafikverket och kommunerna. Kommunicerar de alls med varandra? Eller är det kommunerna som inte förstår vad de måste höra med sina vägar?
Det stora problemet består i att kommunerna inte har klassat upp en hel del av sina vägar för att uppfylla det Trafikverket har meddelat måste göras med vägarna. Det utgör ett hinder att utföra transporter lagligt.
Mot bakgrund av Trafikverkets kartor om vägars bärighetsklass kan man, om man ser krasst på det, exempelvis inte köra ner till Västerås hamn med ett 64-tonsekipage även om rutten ingår i det totala transportuppdraget. Och problemet finns på många platser över hela landet.
Om Trafikverkets information om vägarnas bärighetsklass stämmer blir det ju egentligen stopp på många ställen och gods kan inte komma fram. om kan ska lita på Trafikverkets kartor. Det leder till att transportörer måste köra med olagliga vikter – eller avstå från transportuppdraget.
I dag körs alltså tunga transporter på vägavsnitt som av olika anledningar inte har klassats upp och då får inte ekipage som är tyngre än vad som anges i Trafikverkets kartor köras där. Vad händer om ett icke uppklassat vägavsnitt som måste trafikeras av ”för tunga” transporter brister? Vem kommer att få skulden och ta eventuella kostnader det innebär? Och hur ska företagens transporter kunna genomföras?
Jag menar att Trafikverket nog borde intensifiera sina samtal med kommunerna och se till att dessa på ett tydligt sätt får relevant information så att de förstår att de måste uppdatera sina vägar.
Informationen bör även åtföljas av någon form av kontrollmöjlighet och återrapportering för att säkerställa att kommunerna har agerat.
”Nils”, med många års erfarenhet av åkeribranschen.