Thomas Morell fortsätter: Sverigedemokraterna har länge drivit frågan om att ta bort den bortre tidsgränsen i syfte att grunden för klampningen ska ha åtgärdats innan fortsatt färd kan återupptas. Detta då det förekommer och förekommit att företag och förare väntat ut de 36 timmar som en åtgärd får bestå för att därefter köra vidare.
Vi kan konstatera att effekten av klampningen då blir begränsad, eller inte får någon avgörande betydelse, i dessa fall. Vi vill vidare peka på att en klampning i vissa fall också har inneburit att föraren passat på att ta ut sin lagstadgade veckovila och att syftet med klampningen även då försvinner. Vidare har både Transportstyrelsen och Polismyndigheten gjort egna uppföljningar och sammanställningar på området som bekräftar vår bild.
Nu föreslår vi tillsammans med regeringen en ny klampningslag, vilken ersätter den gamla lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd (2014:1437).
I den nya lagen finns bestämmelser om förbud mot ett fordons fortsatta färd för att:
• säkra verkställighet av sanktionsavgifter på vägtrafikområdet,
• hindra fortsatt överträdelser av yrkeslagstiftningen, och
• hindra trafik med trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon.
För att säkerställa att förbudet följs får vissa föremål som behövs för färden omhändertas och fordonet klampas. Den nya lagen innehåller ingen tidsgräns för hur länge förbud och åtgärd får gälla. Poängen med den nya lagen är att klampningen ska bestå till dess sanktionsavgift har betalts eller när det annars saknas skäl att upprätthålla förbudet.
Nästa steg som Sverigedemokraterna ser är att stärka kontroller på väg. För att effektivisera kontroller på väg vill vi skilja verksamheten från ordinarie polisverksamhet och lägga den under en särskild enhet inom polisen, som ansvarar för kontroller av den yrkesmässiga trafiken.
Enheten ska ha egen styrning, frikopplad från regioner och lokalpolisområden. Dessutom ska verksamheten styras av en egen budget. Att jämföra med Ekobrottsmyndigheten eller Säkerhetspolisen.
Vi har presenterat detta förslag för regeringens företrädare på infrastrukturområdet och justitieområdet. Vår förhoppning är givetvis att den regering som är beroende av vårt stöd, precis som på området rörande klampning, ser behovet av att ta nästa steg för att skapa schyssta villkor för den yrkesmässiga trafiken.
Thomas Morell (SD)
Vice ordförande i Trafikutskottet