Thomas Morell fortsätter sin debattartikel. EU-domstolen motiverar sitt underkännande med att “Parlamentet och rådet inte hade tillräcklig information till sitt förfogande när denna åtgärd antogs för att möjliggöra för dem att bedöma dess proportionalitet.”. En av de märkligaste bortförklaringar jag läst på mången god dag.
Vad är det EU-domstolen inte förstår? Eller är det så illa att EU-domstolen springer de kriminellas ärenden? Det är uppenbart för var och en som förstått upplägget för de kriminella nätverken att det här ställer dörrar på vid gavel för de som vill bedriva kriminell verksamhet. Det är minst sagt häpnadsväckande att välutbildade jurister inte kan se vilka konsekvenser ett ogiltigförklarande av återvändarkravet får för den seriösa transportnäringen.
Ena stunden säger sig EU vilja ta krafttag mot de kriminella nätverken, i nästa andetag banar de väg för desamma. Det är minst sagt märkligt hur illa EU hanterar denna viktiga fråga.
Nu måste vi ovillkorligen rusta våra svenska kontroller av den yrkesmässiga trafiken och snarast införa det förslag som vi Sverigedemokrater har lagt.
För att effektivisera kontroller på väg vill vi skilja verksamheten från ordinarie polisverksamhet och lägga den under en särskild enhet inom polisen, som ansvarar för kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Enheten ska ha egen styrning, frikopplad från regioner och lokalpolisområden. Dessutom ska verksamheten styras av en egen budget. Att jämföra med Ekobrottsmyndigheten eller Säkerhetspolisen.
Vi har presenterat detta förslag för regeringens företrädare på infrastrukturområdet och justitieområdet. Vi inväntar svar. Vår förhoppning är givetvis att regeringen, som är beroende av vårt stöd, ser behovet av att ta nästa steg för att skapa schyssta villkor för den yrkesmässiga trafiken.
Vårt förslag har en välgrundad tanke i hur Sverige ska bygga upp en fungerande kontrollverksamhet där man på riktigt kommer åt den olagliga yrkesmässiga trafiken. Förslaget är långt mycket mer genomarbetat än Socialdemokraternas förslag på en tandlös yrkestrafikinspektion.
Thomas Morell, Sverigedemokraterna
Vice ordförande trafikutskottet