För många år sedan under ett Elmia Lastbilsseminarium sade en expert från Volvo Lastvagnar: ”Mängder av varningssystem kan ta fokus från förarens körning”. Kaj Johansson har reagerat på vår artikel om säkerhetssystemen som testas och tar som exempel varningssystemet som håller reda på vägmarkeringar.
Kaj Johansson skriver. Ett system som inte är ett lagkrav, ännu, är det system som håller reda på vägmarkeringar och ”hjälpstyr fordonet tillbaka in i körfältet”. Systemet finns med olika namn, men gemensamt är att kameror på fordonet tillsammans med en elmotor på ratten håller koll på vägmarkeringen och aktivt styr tillbaka fordonet om en vägmarkering överskrids.
Att säga att alla svenska vägar är utrustade med tydliga och skarpa linjer får nog ses som ett skämt.
En normalt spårig väg skapad av dubbdäck och lämnad att försämras av Trafikverket, skapar på vintern med hjälp av samma myndighets ovilja att sköta vinterväghållningen, en reaktion i systemet att följa den linje som uppstår mellan hjulspår och snösträng. Systemet reagerar således på den linjen som vore den en vägmarkering.
Då vägar inte byggs enligt Trafikverkets egna riktlinjer, finns inte det vingelutrymme som behövs för att man ska kunna köra säkert med tunga fordon med detta system tillkopplat.
De fordon jag har köpt med ovanstående system där kopplas systemet bort och jag köper inga nya fordon med detta system.
Den avslutande frågan blir då: ”Är alla varningssystem trafksäkerhetshöjande eller blir de i stället störande inslag som tar bort fokus från själva körningen?”