"Vackra ord hjälper inte", säger Thomas Morell (SD) om Trafikverkets vinterväghållning. Foto: Proffs/arkiv. "Vackra ord hjälper inte", säger Thomas Morell (SD) om Trafikverkets vinterväghållning. Foto: Proffs/arkiv.

”Kung Bore knackar på dörren men Trafikverket är inte vaket”

Trafikverkets fortsatta kritiserade framförhållning vad vinterväghållningen beträffar föranleder Thomas Morell (SD), vice ordförande i trafikutskottet samt riksdagsledamot, att skriva en debattartikel. ”Nu står Kung Bore och knackar på dörren igen och redan fylls min mejl och telefon med bilder samt meddelanden om att vinterväghållningen inte fungerar. Det här duger inte”, säger han.

Thomas Morell fortsätter. Den 3 januari i år blev det stopp på E22 och mer än 1 000 fordon fastnade i snömassorna. I den efterföljande debatten och analysen var kritiken massiv mot Trafikverkets ”bristande förmåga”, i klartext, de klarade inte sitt uppdrag.

Den 2 april drog ännu ett snöväder in och den här gången var det Skaraborg som drabbades. E20, Rv 26, Rv 44, Rv 46, Rv 47 och Rv 49 blev oframkomliga och många bilister och yrkesförare blev sittande upp emot 18 timmar eller mer. Hela vägnätet i Skaraborg var i stort sett lamslaget.

Det här är bara två exempel av en lång rad av störningar i vägtrafiken från vintern som var. Nu står Kung Bore och knackar på dörren igen och redan fylls min mejl, messenger och telefon med bilder samt meddelanden om att vinterväghållningen inte fungerar. Det här duger inte.

Jag har personligen lovat Trafikverkets generaldirektör att han ska få tid att få ordning på sin myndighet. Det är dock ett löfte som går åt båda håll. Knappt har temperaturen krupit ner under nollan förrän problemen börjar runt om i landet. Detta trots att man kan läsa på Trafikverkets hemsida att ”Vi är redo för snö, kyla och halka på våra statliga vägar dygnet runt. Förra säsongen snöröjde vi 386 varv runt jorden och det finns ingen övre gräns för vad snöröjning och halkbekämpning får kosta.”.

Jag tar mig för pannan. Lägg ner mer tid på att sköta ert grundåtagande i stället för att formulera tjusiga budskap i era informationskanaler.

Redan 2019 presenterade Riksrevisionen svidande kritik gentemot Trafikverket och deras drift och underhåll av det statliga vägnätet. Slutsatsen var tydlig rörande Trafikverkets ansvarar för drift och underhåll av de cirka 98 500 km statliga vägarna.

Riksrevisionens övergripande slutsats var att kostnadsöverskridanden mellan upphandlade och slutförda kontrakt var stora, drygt 40 procent. Den genomsnittliga kostnadsavvikelsen per kontrakt var 33 procent för vinterunderhållet.

Det kan för den oinvigde framstå som bättre än de totala 40 procenten vilka i sig är helt ofattbara. Sanningen är den att just vinterunderhållet i detta sammanhang är skillnaden mellan liv och död vilket vi kunde se om inte annat under den gångna vintern.

Nu står som sagt Kung Bore och knackar på dörren och riskerna är uppenbara att liv kommer att gå till spillo. Jag ska vara väldigt tydlig – mitt tålamod är slut.

Sverigedemokraterna har sedan länge drivit frågan att det bör ske en granskning av experimentet med ett samlat Trafikverket. Detta utifrån ett verksamhetsperspektiv likväl som ur ett skattebetalarperspektiv, det vill säga – har sammanslagningen lett till de förespeglade förbättringarna och lägre kostnaderna?

Eller har sammanslagningen av trafikslagen samt separeringen och uppdelningen av den producerande verksamheten lett till det motsatta?

Min uppfattning är klar, men i sann demokratisk anda ska detta givetvis utredas enligt konstens alla regler. Frågan är om regeringen eller oppositionen vill gå mig och Sverigedemokraterna till mötes? För tyvärr verkar vi än så länge ensamma om att se behovet av ett fungerande Trafikverk och därmed ett fungerande vintervägunderhåll.

Thomas Morell (SD)
Vice ordförande i Trafikutskottet
Riksdagsledamot

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-20 15:47
Kategori: Debatt
Taggar: Regeringen Riksdagen Sverigedemokraterna Thomas Morell Trafiksäkerhet Trafikverket Vinterväghållning Vinterväglag