Vice vd för TIP Group Rogier Laan vill att det ska bli tydligare kring TPMS om vad som gäller. Foto: TIP Group. Vice vd för TIP Group Rogier Laan vill att det ska bli tydligare kring TPMS om vad som gäller. Foto: TIP Group.

TIP Group om nya regler för TPMS

Införandet av system för övervakning av däcktryck (TPMS) för släpvagnar från och med den 6 juli 2024 är ett stort steg framåt för trafiksäkerheten. Enligt föreskrifterna måste alla släpvagnar som registreras efter detta datum vara utrustade med TPMS-teknik. Vice vd för Tip Group, Rogier Laan, delar med sig av sina tankar kring reglerna. Han ser även problem med återvändandekravet i Mobilitetspaketet.

Rogier Laan skriver: Transportsektorn är mitt uppe i en stor omvälvning med nya bestämmelser som syftar till att göra våra vägar säkrare och våra verksamheter grönare. När dessa förändringar kommer är det viktigt för oss alla i branschen att verkligen förstå vad de innebär och hur vi kan vända dem till möjligheter. Jag vill dela med mig av några tankar om hur man navigerar i de viktiga regeländringar som vi ser.

Införandet av TPMS för släpvagnar från och med den 6 juli 2024 är ett stort steg framåt för trafiksäkerheten. Enligt föreskrifterna måste alla släpvagnar som registreras efter detta datum vara utrustade med TPMS-teknik. Denna teknik varnar föraren när däcktrycket är för lågt och hjälper till att förhindra punkteringar.

När du får den där varningslampan på instrumentbrädan kommer du ju inte att ignorera den, eller hur? Och det handlar inte bara om säkerhet. Lågt däcktryck ökar också bränsleförbrukningen varför TPMS hjälper till att sänka bränslekostnaderna och minska miljöpåverkan.

Den stora frågan är vem ska kontrollera att TPMS är installerat och fungerar som det ska efter registrering och under fordonets livslängd? Kommer det att vara en del av besiktningen eller kommer en annan process att hantera det?

Just nu är de praktiska detaljerna fortfarande lite oklara vilket gör det svårt för operatörer som försöker förbereda sig. Vi har sett det här förut, som när det blev olagligt att använda mobiltelefon när man kör bil. Det tog ett tag för lagstiftningen att komma i kapp, men när den väl gjorde det anpassade vi oss alla. Förhoppningsvis kommer samma sak att hända här, men det är något att hålla ett öga på.

VECTO-föreskrifterna, som mäter fordonens energiförbrukning, tillämpas redan på lastbilar och det ser ut som om släpvagnar står på tur. Vad innebär detta undrar du?

VECTO-lagstiftningen som träder i kraft om fem år kommer att kräva att tillverkarna uppnår en 10-procentig minskning av CO2-utsläppen för släpvagnar jämfört med 2020 vilket i sin tur kan leda till en ökning av priserna. Allt detta handlar om att minska miljöpåverkan, vilket låter bra på papperet.

Men så här är det – släpvagnar producerar inte utsläpp direkt (förutom kylbilar på grund av deras motorer). Lagstiftningen bör fokusera på lastbilar och kylbilar som har motorer som släpper ut CO2 och samtidigt stimulera användningen av e-trailers.

Genom att fokusera på vikt och aerodynamik för släpvagnar som inte släpper ut CO2, riskerar reglerna att orsaka oavsiktliga problem. Om till exempel släpvagnarna blir för lätta kan operatörerna lasta dem ännu mer vilket kan upphäva eventuella miljöfördelar. Med andra ord kan lättare släp uppmuntra operatörerna att öka nyttolasten vilket potentiellt kan uppväga eventuella minskningar av bränsleförbrukning och utsläpp till följd av lägre släpvagnsvikt.

Och låt oss inte glömma bort järnvägstransporterna. Om släpvagnarna blir för aerodynamiska kan det innebära att de inte längre får plats på tågen vilket är ett steg bakåt eftersom det innebär att man i högre grad måste förlita sig på mindre effektiva och mindre hållbara vägtransporter. Ungefär 30 procent av alla trailers har rälskapacitet så det är viktigt. Det snabbare slitaget på lättare släpvagnar skulle också innebära tätare utbyten vilket ökar resursanvändningen och avfallet.

Dessa oönskade konsekvenser belyser det stora behovet av en balanserad strategi, en strategi som fokuserar på fordon som släpper ut CO2, såsom lastbilar och kylbilar, samtidigt som man säkerställer att hållbarhetsarbetet för släpvagnar tar hänsyn till deras hela livscykel och operativa sammanhang.

PTI är en obligatorisk trafiksäkerhetsprovning för släpvagnar som krävs av alla EU-länder. Även om det är viktigt för säkerheten är det nuvarande systemet en riktig huvudvärk eftersom säkerhetsbesiktningen måste utföras i släpvagnens registreringsland. Hur ineffektivt är inte det särskilt för dem som arbetar internationellt? Det är inte bara slöseri med tid, det är dåligt för miljön också med alla onödiga utsläpp från extra resor.

Mobilitetspaketet som infördes i februari 2022, kräver att lastbilar återvänder till sin registreringsplats var åttonde vecka (något EU-domstolen nyligen upphävde, red. anm.). Även om detta bidrar till att säkerställa efterlevnad av regelverket kan det tillfälligt ta bort resurser från leveranskedjorna och leda till högre utsläpp. Tack och lov är släpvagnar undantagna från denna regel vilket ger större flexibilitet över gränserna. Kravet på att PTI-inspektioner endast får utföras i släpvagnens registreringsland är dock fortfarande en utmaning som begränsar effektiviteten. Det måste bara finnas ett bättre sätt.

Dessbättre är det allt fler som stöder idén om ömsesidigt erkännande av PTI-standarder i hela Europa. De belgiska och nederländska regeringarna tar täten och en belgisk verkstad genomför PTI för släpvagnar som är registrerade i Nederländerna. Dessutom samarbetar Nederländerna och Spanien och testar denna metod vilket återspeglar ett gemensamt engagemang för säkrare och effektivare släpvagnskontroller.

Dessa innovativa initiativ är ett viktigt steg mot ett ömsesidigt införande av PTI och visar hur effektivt det är för att säkerställa efterlevnad och samtidigt minska onödiga resor och CO2-utsläpp.

Organisationer som European Transport Board (ETB) och Technical Road Transport Association (TRTA) delar också med sig av värdefulla insikter som ökar behovet av att omvärdera de nuvarande standarderna. Tänk dig att kunna få din släpvagn besiktigad i vilket medlemsland som helst i framtiden. Det skulle göra livet enklare för operatörerna, minska utsläppen och öka effektiviteten. Låter som en win-win.

Att anamma ny teknik är nyckeln till att hålla koll på dessa föränderliga regler. Nuvarande PTI-förfaranden kräver att fordonet är fysiskt närvarande vid provningsstationen för inspektion. Digitala lösningar kan bidra till att överbrygga denna barriär. Med telematik kan du till exempel hålla ett öga på fordonets prestanda på distans, oavsett om det gäller däcktryck eller bromsarnas effektivitet. Detta bidrar inte bara till att uppfylla kraven utan ökar också säkerheten och gör verksamheten smidigare genom att eliminera geografiska begränsningar.

Ett bra exempel på innovativ teknik i praktiken finns i Storbritannien där integreringen av EBPMS-teknik (Electronic Braking Performance Monitoring System) i lagstiftningen möjliggör mer rationella inspektioner och bättre efterlevnad av säkerhetsstandarder. Men även om dessa tekniker är lovande finns det fortfarande olika regler för dem i olika länder. Även om denna teknik har fått genomslag i Tyskland, har den ännu inte slagit igenom i Nederländerna.

Det är värt att notera att elfordon inte släpper ut någon koldioxid vilket gör dem till ett renare alternativ jämfört med traditionella fordon. Fordon som använder biobränslen bidrar visserligen till att minska utsläppen, men de producerar fortfarande en del CO2. Även om den tekniska utvecklingen snabbt förbättrar batteritiden och laddningshastigheterna har regelverken svårt att hänga med. För att stödja en utbredd användning måste tillsynsmyndigheterna investera mer i laddningsinfrastruktur och erbjuda incitament för att minska den ekonomiska bördan för företagen.

Att ta itu med dessa frågor kommer att vara avgörande för att göra elektrifiering till ett genomförbart och effektivt alternativ för branschen. I takt med att vi går framåt ser vi nya modeller komma in i vår bransch som minskar riskerna för operatörerna.

Det finns några stora förändringar på horisonten, särskilt med VECTO för släpvagnar och satsningen på elektrifiering. Tanken att priserna på släpvagnar skulle kunna fördubblas på grund av VECTO-reglerna är oroande, för att inte tala om de infrastrukturutmaningar som följer med elektrifieringen. För att hantera de kommande förändringarna bör företagen börja med att utvärdera sin nuvarande flotta och verksamhet med avseende på VECTO-överensstämmelse och elektrifieringsberedskap.

Att investera i personalutbildning och ny teknik kommer att vara avgörande. Samarbete med branschpartners kan bidra till att hantera utmaningar, medan planering för uppgraderingar av infrastruktur och budgetering för potentiella kostnadsökningar säkerställer en smidigare övergång. Proaktiva åtgärder nu kommer att hjälpa företagen att förbli konkurrenskraftiga och uppfylla framtida hållbarhetsstandarder.

Det är spännande med all denna högteknologi, men ibland kan de enklaste och mest praktiska lösningarna ha störst effekt. Visste du att en av de saker som transporteras mest i världen är luft? Detta beror på att så många släpvagnar körs tomma på returresorna. Om vi kunde fylla dessa släpvagnar med varor i stället skulle vi göra stora framsteg inom hållbarhet. Men för att kunna göra det behöver vi ett bättre samarbete mellan operatörer i hela Europa. Isolering är en dödsdom för möjligheterna och samarbete är den självklara vägen framåt.

Och med tanke på att förarbristen är så stor som den är (tillsammans saknar EU, Norge och Storbritannien cirka 230 000 förare enligt IRU) är det viktigare än någonsin att vara effektiv. Och hur är det med Super Eco-kombinationer där två släpvagnar dras av en lastbil? Det skulle kunna öka kapaciteten med 100 procent, minska utsläppen med 40 procent och bidra till att lösa förarbristen.

Det är rimligt att förvänta sig att framgången för Eco Combination-lastbilarna på ett relevant sätt har banat väg för en mer utbredd användning av Super Eco Combination. Om vi kunde implementera dessa lösningar på utvalda europeiska vägar med skickliga förare, skulle vi se några snabba vinster medan vi arbetar med de större, långsiktiga förändringarna.

I slutändan handlar det om att hitta rätt balans för att navigera i framtidens transporter. Den här branschen är känd för att vara snabbfotad och kreativ när det gäller lösningar, men nu måste vi mer än någonsin hålla koll på regeländringar och på ett smart sätt vända utmaningar till möjligheter.

Som aktiva deltagare i ETB anser vi på TIP Group att det är viktigt att lyfta fram och förespråka viktiga ämnen som har en betydande inverkan på transportsektorn. Genom att hålla oss informerade, ta till oss ny teknik och förespråka praktiska lösningar kan vi se till att branschen går framåt på ett sätt som gynnar både oss och miljön.

Rogier Laan, vice vd för försäljning och marknadsföring på TIP Group

Foto: TIP Group.
Foto: TIP Group.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-15 15:55
Kategori: Debatt
Taggar: Återvändandekravet Godstransport Klimatpåverkan Mobilitetspaketet Rogier Lawn TIP Group TPMS Trailers Vägtransport