DEBATTARTIKEL

Morell (SD): ”Tomma tunnor skramlar mest”

Sin vana trogen påstår Socialdemokraterna, i det här fallet EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S), att de skulle vara någon form av garant för att bekämpa den olagliga och osunda yrkestrafiken på våra vägar. Det var i en artikel i Sydsvenskan som Johan Danielsson tyckte det var pinsamt låg nivå på kontrollerna i Sverige.
Så inleder Thomas Morell (SD) sin senaste debattartikel. Och fortsätter:

Det är minst sagt ett märkligt resonemang eftersom Socialdemokraterna närmast var paralyserade under de senaste två mandatperioderna. Var och en som har den minsta insyn i transportnäringen ser ju att Johan Danielsson inte har koll på läget, eller är det så illa att han hoppas att de felaktiga påståendena till slut skall uppfattas som sanning?

I ärlighetens namn skall jag ge honom rätt i påståendet att vi har allt för få kontroller av den yrkesmässiga trafiken och att detta har gett de kriminella nätverken fritt spelutrymme. Följdfrågan blir given, varför gjorde Socialdemokraterna inget åt det under tiden i regeringsställning? Problemet lyftes i ett stort antal riksdagsdebatter men passiviteten från den Socialdemokratiska regeringen var monumental!

Den krassa verkligheten är att den förra regeringen helt enkelt inte vet hur transportnäringen fungerar och hur lätt kriminella nätverk har kunnat nästla sig in i vårt transportsystem. När polisen rapporterar allvarliga brott, läggs många av dessa ner eftersom åklagarna inte anser att det är värt mödan att driva ärendena. På så vis har utländska aktörer mer eller mindre fått en fri marknad att begå brott på – de svenska vägarna.

Tullen varnar för att de tar allt fler utländska aktörer som är drogpåverkade, förare har till och med dukat upp droger i förarhytten för att orka köra de långa pass som de förväntas göra. En direkt följd av den slapphet som Sverige uppvisar när det gäller att agera mot manipulerade färdskrivare och andra grova brott som utländska aktörer ägnar sig åt.

Till den här olagliga trafiken kan kopplas annan kriminell verksamhet som insmuggling av narkotika, alkohol, vapen och mycket annat. Dessutom används fordonen till att smuggla ut stöldgods ur landet för miljardbelopp årligen.
Omfattande stölder av diesel, fordon och fordonsdelar kan också läggas till listan över de kriminellas aktiviteter. Det är direkt provocerande att Socialdemokrater ständigt försöker måla upp en bild av att de framgångsrikt bekämpar den brottslighet som den seriösa transportnäringen lider av.

Den förra regeringens oförmåga att verkligen bekämpa den olagliga trafiken visar på en fundamental kunskapsbrist om branschens villkor och utsatta läge. Det är statens uppgift att bekämpa brottslighet och landets åkeriägare kan med rätta förvänta sig att det sker.

Vän av ordning frågar sig säkert vad som sker nu och det med all rätt. Sedan en tid tillbaka ligger ett omfattande förslag på bordet där vi Sverigedemokrater vill utveckla en särskild enhet för kontroller på väg. Vi för konstruktiva samtal med våra kollegor i Tidösamarbetet och jag hoppas att vi kan presentera ett skarpt förslag under mandatperioden. Insikten om att vägarna är ett av de kriminella nätverkens viktigaste verktyg banar väg för en bättre kontrollverksamhet.

Thomas Morell (SD)
Vice ordförande i Trafikutskottet
Riksdagsledamot

Om artikeln

Publicerad: 2024-12-04 11:38
Kategori: Debatt
Taggar: Konkurrenssituationen Politik Schysta villkor Trafikpolisen