De fortsätter. Göteborg är en viktig industri- och hamnstad. Företag som Volvo, SKF och Stena är något som hela staden kan vara stolt över. Industrins betydelse sträcker sig också utanför Göteborgs kommungränser. Det är ett nav för hela västkusten och en ryggrad i hela den svenska ekonomin.
I Göteborg finns även energihamnen som drivs av Göteborgs hamn dit den råolja fraktas som sedan transporteras med pipelines till Preems och St1:s raffinaderier. Tillsammans med Preems andra raffinaderi några mil upp längst kusten i Lysekil svarar de för hela den svenska drivmedelsproduktionen.
Produktionen är med andra ord helt avgörande för att möjliggöra för människor i hela Sverige att färdas i vardagen, men även för att mat och mediciner finns på rätt plats vid rätt tillfälle.
Den är också avgörande för att blåljusfordon och försvaret ska kunna skydda oss när vi behöver hjälp. Det gäller i vardag, i kris och krigssituationer och gör Göteborgsraffinaderierna till en motor i den svenska beredskapen.
Men nu har frågan om raffinaderiernas framtid i Göteborg väckts genom ett medborgarförslag där de rekommenderar att ”Göteborgs stad slutar upplåta mark till fossil infrastruktur” genom det kommunala bolaget Göteborgs Hamn.
Kommunstyrelsen i Göteborgs stad kommer att avgöra frågan under onsdagen.
I praktiken skulle förslaget innebära att tillförseln av traditionella och förnybara råvaror till Preems eller St1:s raffinaderier skulle försvåras och i längden våra möjligheter att fortsätta driva Sveriges och transportsektorns omställning.
Råolja som raffineras till bensin och diesel och förbränns i våra motorer ger fossila koldioxidutsläpp. Vägtransporterna står för knappt en tredjedel av klimatutsläppen i Sverige och för att nå de uppsatta klimatmålen är det helt centralt att utsläppen från bensin och diesel minskar. Där håller vi med medborgarförslaget – transportsektorns fossila koldioxidutsläpp måste minska här och nu.
Just därför ställer vi också om våra raffinaderier. Både Preem och St1 satsar stort på energiomställningen från fossilt till förnybart. Preem har successivt växlat upp sin förnybara produktion och har inom kort en förnybar produktionskapacitet på 1,4 miljoner kubikmeter årligen. 2024 påbörjade också St1 produktionen av förnybar diesel (HVO) och hållbart flygbränsle.
Dessa investeringar i mångmiljardklassen gör Preem och St1 till några av världens ledande energiföretag när det kommer till omställning. Större planer finns framöver och vi kommer fortsätta våra investeringar för att minska transportsektorns klimatpåverkan, men även raffinaderiernas fossila koldioxidutsläpp lokalt.
Flera bolag i vår bransch stretar emot och vill behålla den fossila användningen. Vi ser det annorlunda. Eftersom ingen av oss har fossil råoljeutvinning finns det inget som stoppar oss från att driva omställningen från fossilt till förnybart.
Tvärtom ger det oss bättre förutsättningar att ställa om. Det handlar om att vi vill se en snabbare växande marknad för förnybart, mer satsningar på forskning och utveckling av nya råvaror och tekniker samt rättssäkra och förutsägbara tillståndsprocesser som främjar omställningen.
För oss finns det bara en rimlig framtidsvision för raffinaderierna. Det handlar om att vi fortsatt ska verka för en trygg drivmedelsförsörjning i Göteborg, på västkusten och hela Sverige både i vardagen när allt fungerar som det ska och i kris när vårt samhällsuppdrag ställs på sin spets.
Det finns en bred, blocköverskridande, politisk majoritet i Göteborg för en drivmedelsproduktion i kommunen. Det är bra. Och genom att stå bakom en fortsatt utveckling och omställning av raffinaderierna kan Göteborg fortsatt vara ett nav för trygg drivmedelsproduktion i Sverige, och samtidigt vara ett världsledande föredöme i klimatomställningen. Det är något att vara stolt över.
Aad van Bedaf, raffinaderichef Preem
Helén Ljungqvist, vd St1 Refinery och Gothenburg Biorefinery
(Redaktionen uppmärksammar att Göteborgsposten publicerade debattartikeln först.)